Předmět: Didaktika hudební výchovy 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 1
Kód předmětu USP/Y2DHV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Význam hudby a její funkce v životě člověka. - Cíl, úkoly a obsah hudební výchovy na druhém stupni základní školy (osnovy, učebnice, metodické příručky). - Psychologické základy hudební výchovy (hudební vývoj dítěte, hudební schopnosti a nadání). - Diagnostika v hudební výchově. - Rozvoj hudebních schopností žáků 2. stupně základní školy a střední školy. - Didaktické zásady v hudební výchově. Vyučovací metody, organizace vyučování. - Osobnost učitele hudební výchovy. - Hudebně výchovné systémy. - Dětská hudební tvořivost. Pěvecká výchova. Instrumentální činnosti. Poslechové činnosti. Hudebně pohybová výchova. - Vyučovací hodina a příprava učitele na vyučování.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Analýza uměleckého díla
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat teoretická východiska výuky hudební výchovy
popsat teoretická východiska výuky hudební výchovy
popsat základní didaktické kategorie v souvislosti s hudební výchovou
popsat základní didaktické kategorie v souvislosti s hudební výchovou
charakterizovat hudební výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě
charakterizovat hudební výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe hudební výchovy
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe hudební výchovy
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na hudební výchovu
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na hudební výchovu
Odborné dovednosti
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku hudební výchovy
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku hudební výchovy
sestavit přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy
sestavit přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy
uplatnit princip a možnosti výchovných koncertů pro žáky staršího školního věku
uplatnit princip a možnosti výchovných koncertů pro žáky staršího školního věku
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza uměleckého díla
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza uměleckého díla
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • D´Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998.
  • Daniel, L. Kapitoly z didaktiky hudební výchovy. Olomouc: RUP, 1984.
  • Daniel, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2001.
  • Jurkovič, P. Hudební nástroj ve škole. Praha:Muzikservis.
  • Jurkovič, P. Na orffovských cestách I. Praha: Jc-Audio, 2007.
  • Knopová, B. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Brno: Ondrášková Karla, 2005.
  • Koutský, J. Poslechové činnosti v hodinách hudební výchovy. Liberec: Technická univerzita, 2002.
  • Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996.
  • Payenová, H. Kreativníé pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2011.
  • Pecháček, S. & Váňová, H. a kol. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha: Karolinum, 2006.
  • Sedlák, F. & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
  • Sedlák, F. Didaktika hudební výchovy. Praha: SPN, 1985.
  • Šimanovský, Z. Hry s hudbou pro děti a mládež. Praha: Portál, 2011.
  • Šimanovský, Z., Tichá, A. & Burešová, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr