Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Význam hudby a její funkce v životě člověka. - Cíl, úkoly a obsah hudební výchovy na druhém stupni základní školy (osnovy, učebnice, metodické příručky). - Psychologické základy hudební výchovy (hudební vývoj dítěte, hudební schopnosti a nadání). - Diagnostika v hudební výchově. - Rozvoj hudebních schopností žáků 2. stupně základní školy a střední školy. - Didaktické zásady v hudební výchově. Vyučovací metody, organizace vyučování. - Osobnost učitele hudební výchovy. - Hudebně výchovné systémy. - Dětská hudební tvořivost. Pěvecká výchova. Instrumentální činnosti. Poslechové činnosti. Hudebně pohybová výchova. - Vyučovací hodina a příprava učitele na vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Analýza uměleckého díla
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat teoretická východiska výuky hudební výchovy |
popsat teoretická východiska výuky hudební výchovy |
popsat základní didaktické kategorie v souvislosti s hudební výchovou |
popsat základní didaktické kategorie v souvislosti s hudební výchovou |
charakterizovat hudební výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě |
charakterizovat hudební výchovu v současné výchovně vzdělávací soustavě |
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe hudební výchovy |
vysvětlit základní pojmy z teorie a praxe hudební výchovy |
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na hudební výchovu |
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na hudební výchovu |
Odborné dovednosti |
---|
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy |
objasnit současné činnostní pojetí hudební výchovy |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku hudební výchovy |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku hudební výchovy |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy |
uplatnit princip a možnosti výchovných koncertů pro žáky staršího školního věku |
uplatnit princip a možnosti výchovných koncertů pro žáky staršího školního věku |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
reflektovat vlastní didaktickou strategii ve výuce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza uměleckého díla |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza uměleckého díla |
Hodnotící metody |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
D´Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál, 1998.
-
Daniel, L. Kapitoly z didaktiky hudební výchovy. Olomouc: RUP, 1984.
-
Daniel, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex, 2001.
-
Jurkovič, P. Hudební nástroj ve škole. Praha:Muzikservis.
-
Jurkovič, P. Na orffovských cestách I. Praha: Jc-Audio, 2007.
-
Knopová, B. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Brno: Ondrášková Karla, 2005.
-
Koutský, J. Poslechové činnosti v hodinách hudební výchovy. Liberec: Technická univerzita, 2002.
-
Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996.
-
Payenová, H. Kreativníé pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2011.
-
Pecháček, S. & Váňová, H. a kol. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha: Karolinum, 2006.
-
Sedlák, F. & Váňová, M. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013.
-
Sedlák, F. Didaktika hudební výchovy. Praha: SPN, 1985.
-
Šimanovský, Z. Hry s hudbou pro děti a mládež. Praha: Portál, 2011.
-
Šimanovský, Z., Tichá, A. & Burešová, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha: Portál, 2000.
|