Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Herentinová Pavlína, Bc. Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Koncepce vzdělávacího oboru dějepis v základním a středoškolském vzdělávání. - Vývoj výuky dějepisu na základních a středních školách. - Dimenze konceptu historického myšlení podle P. Seixase (stanovení historického významu, využití primárních zdrojů, určení kontinuity a změny, analýza příčin a následků, zaujímání historické perspektivy, pochopení etické dimenze historické interpretace). - Orientace v historickém čase u žáků základní a střední školy. Vývoj historického vědomí u žáků základní a střední školy. - Dějepis a jeho místo v základních kurikulárních dokumentech. Diskuse nad očekávanými výstupy vzdělávacího oboru dějepis na základní a střední škole. - Etické aspekty v práci učitele, odborná kvalifikace učitele pro výuku dějepisu. - Obsah vzdělávacího oboru dějepis a možnosti jeho implementace do kurikula základní a střední školy. - Formální, personální a materiální podmínky školní praxe pro realizaci dějepisu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat teoretická východiska výuky dějepisu |
popsat teoretická východiska výuky dějepisu |
diskutovat dimenze konceptu historického myšlení podle P. Seixase |
diskutovat dimenze konceptu historického myšlení podle P. Seixase |
charakterizovat vývoj historického vědomí u žáků základní a střední školy |
charakterizovat vývoj historického vědomí u žáků základní a střední školy |
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na dějepis |
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na dějepis |
definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na výuku dějepisu |
definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na výuku dějepisu |
Odborné dovednosti |
---|
provést didaktickou analýzu učiva dějepisu |
provést didaktickou analýzu učiva dějepisu |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky dějepisu |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky dějepisu |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu dějepisu |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu dějepisu |
argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem ve výuce dějepisu |
argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem ve výuce dějepisu |
reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce dějepisu |
reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce dějepisu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
-
Hlaváček, I., Kašpar, J., & Nový, R. Vademecuum pomocných věd historických. Praha: UK, 2003.
-
Parkan, F. Didaktika dějepisu. Praha: UK, 2014.
-
Stradling, R. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha: MŠMT, 2004.
-
Vaculík, J., & Čapka, F. Úvod do studia dějepisu a historický proseminář. Brno: MU, 2002.
|