|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Herentinová Pavlína, Bc. Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Koncepce vzdělávacího oboru dějepis v základním a středoškolském vzdělávání. - Vývoj výuky dějepisu na základních a středních školách. - Dimenze konceptu historického myšlení podle P. Seixase (stanovení historického významu, využití primárních zdrojů, určení kontinuity a změny, analýza příčin a následků, zaujímání historické perspektivy, pochopení etické dimenze historické interpretace). - Orientace v historickém čase u žáků základní a střední školy. Vývoj historického vědomí u žáků základní a střední školy. - Dějepis a jeho místo v základních kurikulárních dokumentech. Diskuse nad očekávanými výstupy vzdělávacího oboru dějepis na základní a střední škole. - Etické aspekty v práci učitele, odborná kvalifikace učitele pro výuku dějepisu. - Obsah vzdělávacího oboru dějepis a možnosti jeho implementace do kurikula základní a střední školy. - Formální, personální a materiální podmínky školní praxe pro realizaci dějepisu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat teoretická východiska výuky dějepisu |
| popsat teoretická východiska výuky dějepisu |
| diskutovat dimenze konceptu historického myšlení podle P. Seixase |
| diskutovat dimenze konceptu historického myšlení podle P. Seixase |
| charakterizovat vývoj historického vědomí u žáků základní a střední školy |
| charakterizovat vývoj historického vědomí u žáků základní a střední školy |
| analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na dějepis |
| analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na dějepis |
| definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na výuku dějepisu |
| definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na výuku dějepisu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést didaktickou analýzu učiva dějepisu |
| provést didaktickou analýzu učiva dějepisu |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky dějepisu |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky dějepisu |
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu dějepisu |
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu dějepisu |
| argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem ve výuce dějepisu |
| argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem ve výuce dějepisu |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce dějepisu |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce dějepisu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Esej |
| Esej |
|
Doporučená literatura
|
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
-
Hlaváček, I., Kašpar, J., & Nový, R. Vademecuum pomocných věd historických. Praha: UK, 2003.
-
Parkan, F. Didaktika dějepisu. Praha: UK, 2014.
-
Stradling, R. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha: MŠMT, 2004.
-
Vaculík, J., & Čapka, F. Úvod do studia dějepisu a historický proseminář. Brno: MU, 2002.
|