Předmět: Didaktika dějepisu 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika dějepisu 1
Kód předmětu USP/Y2DDE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Herentinová Pavlína, Bc. Mgr.
Obsah předmětu
- Koncepce vzdělávacího oboru dějepis v základním a středoškolském vzdělávání. - Vývoj výuky dějepisu na základních a středních školách. - Dimenze konceptu historického myšlení podle P. Seixase (stanovení historického významu, využití primárních zdrojů, určení kontinuity a změny, analýza příčin a následků, zaujímání historické perspektivy, pochopení etické dimenze historické interpretace). - Orientace v historickém čase u žáků základní a střední školy. Vývoj historického vědomí u žáků základní a střední školy. - Dějepis a jeho místo v základních kurikulárních dokumentech. Diskuse nad očekávanými výstupy vzdělávacího oboru dějepis na základní a střední škole. - Etické aspekty v práci učitele, odborná kvalifikace učitele pro výuku dějepisu. - Obsah vzdělávacího oboru dějepis a možnosti jeho implementace do kurikula základní a střední školy. - Formální, personální a materiální podmínky školní praxe pro realizaci dějepisu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat teoretická východiska výuky dějepisu
popsat teoretická východiska výuky dějepisu
diskutovat dimenze konceptu historického myšlení podle P. Seixase
diskutovat dimenze konceptu historického myšlení podle P. Seixase
charakterizovat vývoj historického vědomí u žáků základní a střední školy
charakterizovat vývoj historického vědomí u žáků základní a střední školy
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na dějepis
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na dějepis
definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na výuku dějepisu
definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na výuku dějepisu
Odborné dovednosti
provést didaktickou analýzu učiva dějepisu
provést didaktickou analýzu učiva dějepisu
navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky dějepisu
navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky dějepisu
sestavit přípravu na vyučovací hodinu dějepisu
sestavit přípravu na vyučovací hodinu dějepisu
argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem ve výuce dějepisu
argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem ve výuce dějepisu
reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce dějepisu
reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce dějepisu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Esej
Esej
Doporučená literatura
  • Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
  • Hlaváček, I., Kašpar, J., & Nový, R. Vademecuum pomocných věd historických. Praha: UK, 2003.
  • Parkan, F. Didaktika dějepisu. Praha: UK, 2014.
  • Stradling, R. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha: MŠMT, 2004.
  • Vaculík, J., & Čapka, F. Úvod do studia dějepisu a historický proseminář. Brno: MU, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr