|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Hálová Kateřina, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Jazyková, slohová a komunikační výchova - obsah a struktura. - Metody, didaktické postupy a prostředky při osvojování poznatků o zvukové stránce jazyka. - Postupy a strategie při osvojování pravopisné stránky jazyka, metody prověřování a hodnocení pravopisu. - Metodické přístupy při rozlišování významů slov a nácvik poznávání slovních druhů. - Komunikační a slohová výchova, nácvik souvislého jazykového projevu. - Jazykové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Slohové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností - metodika osvojování slohových útvarů. - Práce s textem - postupy vedoucí ke čtení textu s porozuměním.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat pojetí výuky oboru |
| charakterizovat pojetí výuky oboru |
| charakterizovat cíle výuky českého jazyka |
| charakterizovat cíle výuky českého jazyka |
| popsat teoretická východiska konstruktivistické výuky v českém jazyce |
| popsat teoretická východiska konstruktivistické výuky v českém jazyce |
| charakterizovat současné komunikační pojetí výuky českého jazyka |
| charakterizovat současné komunikační pojetí výuky českého jazyka |
| popsat systém výuky jazykových prostředků |
| popsat systém výuky jazykových prostředků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat didaktickou transformaci učiva |
| realizovat didaktickou transformaci učiva |
| koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
| koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
| stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
| stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
| vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
| navrhnout vyučovací jednotku |
| navrhnout vyučovací jednotku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Brabcová, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme (Vyd. 3). Dobřichovice: KAVA-PECH, 2010.
-
Čechová, M., & Styblík, V. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN, 1998.
-
Hauser, P. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
Metelková Svobodová, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
-
Štícha, F. Kapitoly z české gramatiky. Praha: Academia, 2011.
|