Předmět: Didaktika českého jazyka 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika českého jazyka 1
Kód předmětu USP/Y2DCJ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Hálová Kateřina, Mgr.
Obsah předmětu
- Jazyková, slohová a komunikační výchova - obsah a struktura. - Metody, didaktické postupy a prostředky při osvojování poznatků o zvukové stránce jazyka. - Postupy a strategie při osvojování pravopisné stránky jazyka, metody prověřování a hodnocení pravopisu. - Metodické přístupy při rozlišování významů slov a nácvik poznávání slovních druhů. - Komunikační a slohová výchova, nácvik souvislého jazykového projevu. - Jazykové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Slohové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností - metodika osvojování slohových útvarů. - Práce s textem - postupy vedoucí ke čtení textu s porozuměním.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat pojetí výuky oboru
charakterizovat pojetí výuky oboru
charakterizovat cíle výuky českého jazyka
charakterizovat cíle výuky českého jazyka
popsat teoretická východiska konstruktivistické výuky v českém jazyce
popsat teoretická východiska konstruktivistické výuky v českém jazyce
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky českého jazyka
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky českého jazyka
popsat systém výuky jazykových prostředků
popsat systém výuky jazykových prostředků
Odborné dovednosti
realizovat didaktickou transformaci učiva
realizovat didaktickou transformaci učiva
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
navrhnout vyučovací jednotku
navrhnout vyučovací jednotku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Brabcová, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme (Vyd. 3). Dobřichovice: KAVA-PECH, 2010.
  • Čechová, M., & Styblík, V. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN, 1998.
  • Hauser, P. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • Metelková Svobodová, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
  • Štícha, F. Kapitoly z české gramatiky. Praha: Academia, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr