Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Hálová Kateřina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Jazyková, slohová a komunikační výchova - obsah a struktura. - Metody, didaktické postupy a prostředky při osvojování poznatků o zvukové stránce jazyka. - Postupy a strategie při osvojování pravopisné stránky jazyka, metody prověřování a hodnocení pravopisu. - Metodické přístupy při rozlišování významů slov a nácvik poznávání slovních druhů. - Komunikační a slohová výchova, nácvik souvislého jazykového projevu. - Jazykové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Slohové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností - metodika osvojování slohových útvarů. - Práce s textem - postupy vedoucí ke čtení textu s porozuměním.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat pojetí výuky oboru |
charakterizovat pojetí výuky oboru |
charakterizovat cíle výuky českého jazyka |
charakterizovat cíle výuky českého jazyka |
popsat teoretická východiska konstruktivistické výuky v českém jazyce |
popsat teoretická východiska konstruktivistické výuky v českém jazyce |
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky českého jazyka |
charakterizovat současné komunikační pojetí výuky českého jazyka |
popsat systém výuky jazykových prostředků |
popsat systém výuky jazykových prostředků |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat didaktickou transformaci učiva |
realizovat didaktickou transformaci učiva |
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
navrhnout vyučovací jednotku |
navrhnout vyučovací jednotku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Brabcová, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme (Vyd. 3). Dobřichovice: KAVA-PECH, 2010.
-
Čechová, M., & Styblík, V. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN, 1998.
-
Hauser, P. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
Metelková Svobodová, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008.
-
Štícha, F. Kapitoly z české gramatiky. Praha: Academia, 2011.
|