Předmět: Didaktika chemie 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika chemie 1
Kód předmětu USP/Y2DCH
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Svobodová Abigail, Mgr.
Obsah předmětu
- Práce učitele s kurikulem - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. - Učebnice, učební materiály pro výuku chemie. - Příprava učitele chemie na výuku. - Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy. - Vysvětlit pojem kurikulární dokumenty. - Analýza RVP ZV, RVP SŠ. - Formulace výchovně vzdělávacího cíle pro konkrétní hodinu chemie. - Návrhy mezipředmětových vztahů. - Didaktická analýza přípravy na hodinu chemie a její reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Exkurze
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
charakterizovat pojetí výuky oboru
charakterizovat pojetí výuky oboru
charakterizovat cíle výuky chemie
charakterizovat cíle výuky chemie
popsat rámcové cíle oboru podle kurikulárních dokumentů
popsat rámcové cíle oboru podle kurikulárních dokumentů
charakterizovat obsah učiva v chemii pro základní i střední školu
charakterizovat obsah učiva v chemii pro základní i střední školu
vymezit tradiční a konstruktivistický přístup k výuce chemie
vymezit tradiční a konstruktivistický přístup k výuce chemie
Odborné dovednosti
realizovat didaktickou transformaci učiva
realizovat didaktickou transformaci učiva
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy
připravit vyučovací jednotku
připravit vyučovací jednotku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Exkurze
Exkurze
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
  • Stuchhlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr