Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Svobodová Abigail, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Práce učitele s kurikulem - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. - Učebnice, učební materiály pro výuku chemie. - Příprava učitele chemie na výuku. - Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy. - Vysvětlit pojem kurikulární dokumenty. - Analýza RVP ZV, RVP SŠ. - Formulace výchovně vzdělávacího cíle pro konkrétní hodinu chemie. - Návrhy mezipředmětových vztahů. - Didaktická analýza přípravy na hodinu chemie a její reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Exkurze
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
charakterizovat pojetí výuky oboru |
charakterizovat pojetí výuky oboru |
charakterizovat cíle výuky chemie |
charakterizovat cíle výuky chemie |
popsat rámcové cíle oboru podle kurikulárních dokumentů |
popsat rámcové cíle oboru podle kurikulárních dokumentů |
charakterizovat obsah učiva v chemii pro základní i střední školu |
charakterizovat obsah učiva v chemii pro základní i střední školu |
vymezit tradiční a konstruktivistický přístup k výuce chemie |
vymezit tradiční a konstruktivistický přístup k výuce chemie |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat didaktickou transformaci učiva |
realizovat didaktickou transformaci učiva |
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy |
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků |
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
vést žáky k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy |
připravit vyučovací jednotku |
připravit vyučovací jednotku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Exkurze |
Exkurze |
Hodnotící metody |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
-
Stuchhlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
|