|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Lebloch Břetislav, Mgr.
-
Macková Andrea, PaedDr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Práce učitele s kurikulem - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. - Učebnice, učební materiály pro přírodopis a biologii. - Příprava učitele biologie a přírodopisu na výuku. Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy. - Kurikulární dokumenty. Charakteristika a analýza obsahu RVP ZV, RVP pro gymnázia, případně SŠ. Postavení přírodopisu v RVP ZV. - Formulace výchovně vzdělávacích cílů pro konkrétní hodinu přírodopisu/biologie. - Návrh konkrétních mezipředmětových vztahů, které lze v konkrétní hodině přírodopisu rozvíjet. - Didaktická analýza konkrétní hodiny přírodopisu a tvorba přípravy pro konkrétní hodinu přírodopisu/biologie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat teoretická východiska výuky přírodopisu/biologie |
| popsat teoretická východiska výuky přírodopisu/biologie |
| charakterizovat přírodovědné vzdělávání v současné výchovně vzdělávací soustavě |
| charakterizovat přírodovědné vzdělávání v současné výchovně vzdělávací soustavě |
| analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na přírodopis/biologii |
| analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na přírodopis/biologii |
| definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na přírodopis/biologii |
| definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na přírodopis/biologii |
| vysvětlit princip psychodidaktické transformace učiva |
| vysvětlit princip psychodidaktické transformace učiva |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést didaktickou analýzu učiva přírodopisu/biologie |
| provést didaktickou analýzu učiva přírodopisu/biologie |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky přírodopisu/biologie |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky přírodopisu/biologie |
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu přírodopisu/biologie |
| sestavit přípravu na vyučovací hodinu přírodopisu/biologie |
| argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem při výuce přírodopisu/biologie |
| argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem při výuce přírodopisu/biologie |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce přírodopisu/biologie |
| reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce přírodopisu/biologie |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologie. Vyd 1.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
-
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
-
Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
|