Předmět: Didaktika přírodopisu a biologie 1

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Didaktika přírodopisu a biologie 1
Kód předmětu USP/Y2DBI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lebloch Břetislav, Mgr.
  • Macková Andrea, PaedDr.
  • Píšová Markéta, Mgr.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Práce učitele s kurikulem - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel kurikula. - Učebnice, učební materiály pro přírodopis a biologii. - Příprava učitele biologie a přírodopisu na výuku. Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy. - Kurikulární dokumenty. Charakteristika a analýza obsahu RVP ZV, RVP pro gymnázia, případně SŠ. Postavení přírodopisu v RVP ZV. - Formulace výchovně vzdělávacích cílů pro konkrétní hodinu přírodopisu/biologie. - Návrh konkrétních mezipředmětových vztahů, které lze v konkrétní hodině přírodopisu rozvíjet. - Didaktická analýza konkrétní hodiny přírodopisu a tvorba přípravy pro konkrétní hodinu přírodopisu/biologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat teoretická východiska výuky přírodopisu/biologie
popsat teoretická východiska výuky přírodopisu/biologie
charakterizovat přírodovědné vzdělávání v současné výchovně vzdělávací soustavě
charakterizovat přírodovědné vzdělávání v současné výchovně vzdělávací soustavě
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na přírodopis/biologii
analyzovat kurikulární dokumenty se zřetelem na přírodopis/biologii
definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na přírodopis/biologii
definovat základní didaktické kategorie se zřetelem na přírodopis/biologii
vysvětlit princip psychodidaktické transformace učiva
vysvětlit princip psychodidaktické transformace učiva
Odborné dovednosti
provést didaktickou analýzu učiva přírodopisu/biologie
provést didaktickou analýzu učiva přírodopisu/biologie
navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky přírodopisu/biologie
navrhnout vhodnou didaktickou strategii výuky přírodopisu/biologie
sestavit přípravu na vyučovací hodinu přírodopisu/biologie
sestavit přípravu na vyučovací hodinu přírodopisu/biologie
argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem při výuce přírodopisu/biologie
argumentovat využívání vybraných výukových metod a organizačních forem při výuce přírodopisu/biologie
reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce přírodopisu/biologie
reflektovat vlastní didaktickou strategii při výuce přírodopisu/biologie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologie. Vyd 1.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
  • Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
  • Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr