Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Práce učitele s kurikulem- vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel školního kurikula. - Učebnice, učební materiály. - Příprava učitele na výuku. - Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy. - Kvalita výuky a její charakteristiky/komponenty. - Organizace výuky (využití času, přiměřené tempo, strukturovanost), zprostředkování cílů a obsahů (jasnost, strukturovanost, soudržnost), učební úlohy (kognitivní aktivizace), podpůrné učební klima (konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových postupů). - Vyučování jako didaktická transformace/cyklus pedagogického uvažování a jednání. Aktéři a procesy výuky. - Učitel a žák ve výukové interakci, kvalita a efektivita výuky, organizace výukového procesu, reflexe výukového portfolia. - Realizace výuky vyučovací styly, výukové metody ve vyučování a učení, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média. - Hodnocení žáků: formativní a sumativní hodnocení, normativní a kriteriální hodnocení, autonomní a heteronomní hodnocení a validita hodnocení, kompetence, strategie osvojování klíčových kompetencí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
kurikulárních dokumentů - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP |
kurikulárních dokumentů - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP |
organizačních metod a forem ve výuce |
organizačních metod a forem ve výuce |
požadavků na tvorbu výukových cílů |
požadavků na tvorbu výukových cílů |
formativního a sumativního hodnocení, normativního a kriteriálního hodnocení |
formativního a sumativního hodnocení, normativního a kriteriálního hodnocení |
požadavků na učební úlohy žáků |
požadavků na učební úlohy žáků |
Odborné dovednosti |
---|
objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula a dalších dokumentů ZŠ a SŠ |
objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula a dalších dokumentů ZŠ a SŠ |
identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků |
identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků |
participovat na průběžné inovaci školního kurikula |
participovat na průběžné inovaci školního kurikula |
v rámci konkrétního vzdělávacího oboru identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty jak žáky ve výuce konkrétního předmětu podněcovat |
v rámci konkrétního vzdělávacího oboru identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty jak žáky ve výuce konkrétního předmětu podněcovat |
s oporou o teoretické poznatky oboru argumentovat ve prospěch navržených pedagogických koncepcí i strategií k jejich naplňování |
s oporou o teoretické poznatky oboru argumentovat ve prospěch navržených pedagogických koncepcí i strategií k jejich naplňování |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Pozorování |
Pozorování |
Hodnotící metody |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Janík, T., Maňák, J., Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno. 2009.
-
Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
-
Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 2015.
|