Předmět: Aktuální didaktické strategie v oborových didaktikách

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Aktuální didaktické strategie v oborových didaktikách
Kód předmětu USP/Y2ADS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Práce učitele s kurikulem- vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel školního kurikula. - Učebnice, učební materiály. - Příprava učitele na výuku. - Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy. - Kvalita výuky a její charakteristiky/komponenty. - Organizace výuky (využití času, přiměřené tempo, strukturovanost), zprostředkování cílů a obsahů (jasnost, strukturovanost, soudržnost), učební úlohy (kognitivní aktivizace), podpůrné učební klima (konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových postupů). - Vyučování jako didaktická transformace/cyklus pedagogického uvažování a jednání. Aktéři a procesy výuky. - Učitel a žák ve výukové interakci, kvalita a efektivita výuky, organizace výukového procesu, reflexe výukového portfolia. - Realizace výuky vyučovací styly, výukové metody ve vyučování a učení, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média. - Hodnocení žáků: formativní a sumativní hodnocení, normativní a kriteriální hodnocení, autonomní a heteronomní hodnocení a validita hodnocení, kompetence, strategie osvojování klíčových kompetencí.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
kurikulárních dokumentů - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP
kurikulárních dokumentů - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP
organizačních metod a forem ve výuce
organizačních metod a forem ve výuce
požadavků na tvorbu výukových cílů
požadavků na tvorbu výukových cílů
formativního a sumativního hodnocení, normativního a kriteriálního hodnocení
formativního a sumativního hodnocení, normativního a kriteriálního hodnocení
požadavků na učební úlohy žáků
požadavků na učební úlohy žáků
Odborné dovednosti
objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula a dalších dokumentů ZŠ a SŠ
objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula a dalších dokumentů ZŠ a SŠ
identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků
identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků
participovat na průběžné inovaci školního kurikula
participovat na průběžné inovaci školního kurikula
v rámci konkrétního vzdělávacího oboru identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty jak žáky ve výuce konkrétního předmětu podněcovat
v rámci konkrétního vzdělávacího oboru identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty jak žáky ve výuce konkrétního předmětu podněcovat
s oporou o teoretické poznatky oboru argumentovat ve prospěch navržených pedagogických koncepcí i strategií k jejich naplňování
s oporou o teoretické poznatky oboru argumentovat ve prospěch navržených pedagogických koncepcí i strategií k jejich naplňování
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Pozorování
Pozorování
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Janík, T., Maňák, J., Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno. 2009.
  • Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
  • Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr