|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Práce učitele s kurikulem- vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, učitel jako tvůrce a uživatel školního kurikula. - Učebnice, učební materiály. - Příprava učitele na výuku. - Cíle vzdělávání, motivace žáků, vztah vyučování a učení, psychodidaktická transformace, učební úlohy. - Kvalita výuky a její charakteristiky/komponenty. - Organizace výuky (využití času, přiměřené tempo, strukturovanost), zprostředkování cílů a obsahů (jasnost, strukturovanost, soudržnost), učební úlohy (kognitivní aktivizace), podpůrné učební klima (konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových postupů). - Vyučování jako didaktická transformace/cyklus pedagogického uvažování a jednání. Aktéři a procesy výuky. - Učitel a žák ve výukové interakci, kvalita a efektivita výuky, organizace výukového procesu, reflexe výukového portfolia. - Realizace výuky vyučovací styly, výukové metody ve vyučování a učení, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média. - Hodnocení žáků: formativní a sumativní hodnocení, normativní a kriteriální hodnocení, autonomní a heteronomní hodnocení a validita hodnocení, kompetence, strategie osvojování klíčových kompetencí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| kurikulárních dokumentů - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP |
| kurikulárních dokumentů - vzdělávací standardy, RVP, ŠVP |
| organizačních metod a forem ve výuce |
| organizačních metod a forem ve výuce |
| požadavků na tvorbu výukových cílů |
| požadavků na tvorbu výukových cílů |
| formativního a sumativního hodnocení, normativního a kriteriálního hodnocení |
| formativního a sumativního hodnocení, normativního a kriteriálního hodnocení |
| požadavků na učební úlohy žáků |
| požadavků na učební úlohy žáků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula a dalších dokumentů ZŠ a SŠ |
| objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula a dalších dokumentů ZŠ a SŠ |
| identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků |
| identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků |
| participovat na průběžné inovaci školního kurikula |
| participovat na průběžné inovaci školního kurikula |
| v rámci konkrétního vzdělávacího oboru identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty jak žáky ve výuce konkrétního předmětu podněcovat |
| v rámci konkrétního vzdělávacího oboru identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty jak žáky ve výuce konkrétního předmětu podněcovat |
| s oporou o teoretické poznatky oboru argumentovat ve prospěch navržených pedagogických koncepcí i strategií k jejich naplňování |
| s oporou o teoretické poznatky oboru argumentovat ve prospěch navržených pedagogických koncepcí i strategií k jejich naplňování |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Janík, T., Maňák, J., Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno. 2009.
-
Slavík, J. et al. Transdisciplinární didaktika. Brno: MU, 2017.
-
Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 2015.
|