|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Učitelská profese, profesní vývoj. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Kurikulum a kurikulární dokumenty na státní a školní úrovni. - Zásady tvorby kurikula. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Vybrané modely výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách základních a středních škol.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat systém pedagogických věd |
| popsat systém pedagogických věd |
| charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
| charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
| analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
| analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
| definovat typy a role učitele |
| definovat typy a role učitele |
| popsat podstatu učitelské profese |
| popsat podstatu učitelské profese |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat vzdělávací cíle v rámcových vzdělávacích programech |
| analyzovat vzdělávací cíle v rámcových vzdělávacích programech |
| projektovat výuku se znalostí vzdělávacího kontextu v systému kurikulárních dokumentů |
| projektovat výuku se znalostí vzdělávacího kontextu v systému kurikulárních dokumentů |
| aplikovat zásady tvorby kurikula do vlastního návrhu |
| aplikovat zásady tvorby kurikula do vlastního návrhu |
| sestavit charakteristiku vybraných základních nebo středních škol |
| sestavit charakteristiku vybraných základních nebo středních škol |
| sestavit charakteristiku dětí staršího školního věku na základě pozorování |
| sestavit charakteristiku dětí staršího školního věku na základě pozorování |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Písemná zkouška |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Janík, T. et al. Didaktická znalost obsahu?. Paido: Brno, 2007.
-
Kolář, Z., & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
-
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
-
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013.
-
Wiegerová, A. Self efficiacy v edukačných súvislostiach. SPN, 2012.
|