Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Učitelská profese, profesní vývoj. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Kurikulum a kurikulární dokumenty na státní a školní úrovni. - Zásady tvorby kurikula. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Vybrané modely výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách základních a středních škol.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat systém pedagogických věd |
popsat systém pedagogických věd |
charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice |
analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií |
definovat typy a role učitele |
definovat typy a role učitele |
popsat podstatu učitelské profese |
popsat podstatu učitelské profese |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat vzdělávací cíle v rámcových vzdělávacích programech |
analyzovat vzdělávací cíle v rámcových vzdělávacích programech |
projektovat výuku se znalostí vzdělávacího kontextu v systému kurikulárních dokumentů |
projektovat výuku se znalostí vzdělávacího kontextu v systému kurikulárních dokumentů |
aplikovat zásady tvorby kurikula do vlastního návrhu |
aplikovat zásady tvorby kurikula do vlastního návrhu |
sestavit charakteristiku vybraných základních nebo středních škol |
sestavit charakteristiku vybraných základních nebo středních škol |
sestavit charakteristiku dětí staršího školního věku na základě pozorování |
sestavit charakteristiku dětí staršího školního věku na základě pozorování |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Janík, T. et al. Didaktická znalost obsahu?. Paido: Brno, 2007.
-
Kolář, Z., & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
-
Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
-
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013.
-
Wiegerová, A. Self efficiacy v edukačných súvislostiach. SPN, 2012.
|