Předmět: Úvod do pedagogiky

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Úvod do pedagogiky
Kód předmětu USP/Y1UPE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pedagogika a její členění. - Systém pedagogických věd, hraniční disciplíny, horizontální a vertikální členění. - Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní pedagogické pojmy a kategorie. - Organizační formy výuky, pedagogické strategie, metody, vyučovací prostředky, pedagogická kompetence. - Učitelská profese, profesní vývoj. - Vzdělání a vzdělávání v ČR. - Kurikulum a kurikulární dokumenty na státní a školní úrovni. - Zásady tvorby kurikula. - Mezinárodní kontext vzdělávání. - Vybrané modely výchovy a vzdělávání. - Alternativní modely vzdělávání v podmínkách základních a středních škol.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat systém pedagogických věd
popsat systém pedagogických věd
charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice
charakterizovat základní terminologické kategorie v pedagogice
analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií
analyzovat školskou soustavu ČR v kontextu moderních pedagogických teorií
definovat typy a role učitele
definovat typy a role učitele
popsat podstatu učitelské profese
popsat podstatu učitelské profese
Odborné dovednosti
analyzovat vzdělávací cíle v rámcových vzdělávacích programech
analyzovat vzdělávací cíle v rámcových vzdělávacích programech
projektovat výuku se znalostí vzdělávacího kontextu v systému kurikulárních dokumentů
projektovat výuku se znalostí vzdělávacího kontextu v systému kurikulárních dokumentů
aplikovat zásady tvorby kurikula do vlastního návrhu
aplikovat zásady tvorby kurikula do vlastního návrhu
sestavit charakteristiku vybraných základních nebo středních škol
sestavit charakteristiku vybraných základních nebo středních škol
sestavit charakteristiku dětí staršího školního věku na základě pozorování
sestavit charakteristiku dětí staršího školního věku na základě pozorování
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Janík, T. et al. Didaktická znalost obsahu?. Paido: Brno, 2007.
  • Kolář, Z., & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
  • Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015.
  • Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013.
  • Wiegerová, A. Self efficiacy v edukačných súvislostiach. SPN, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr