Předmět: Seminář k tvorbě portfolia

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Seminář k tvorbě portfolia
Kód předmětu USP/Y1SEM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Projektování výchovně-vzdělávacího procesu. - Sestavování edukační jednotky. - Koncipování a realizování strategického edukačního plánu. - Organizování výchovně-vzdělávacího procesu. - Vybírání a vhodné střídání organizačních forem edukace a zabezpečení edukace vhodným didaktickým materiálem a technikou. - Dokumentování výchovně-vzdělávacího úsilí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu, Sebereflexe
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat základní didaktické kategorie
popsat základní didaktické kategorie
objasnit podstatu plánování, realizace a hodnocení výuky
objasnit podstatu plánování, realizace a hodnocení výuky
analyzovat strukturu vyučovací jednotky v kontextu školního předmětu
analyzovat strukturu vyučovací jednotky v kontextu školního předmětu
popsat funkce profesního portfolia učitele
popsat funkce profesního portfolia učitele
popsat druhy didaktické analýzy učiva
popsat druhy didaktické analýzy učiva
Odborné dovednosti
projektovat hromadnou i individuální výuku s využitím vhodných strategií pedagogických procesů
projektovat hromadnou i individuální výuku s využitím vhodných strategií pedagogických procesů
vytvořit přípravy s vhodně zvolenými učebními úlohami
vytvořit přípravy s vhodně zvolenými učebními úlohami
vytvořit přípravy s využitím vhodných materiálních didaktických prostředků
vytvořit přípravy s využitím vhodných materiálních didaktických prostředků
využívat při přípravě na výuku i při výuce žákovské prekoncepty (miskoncepty)
využívat při přípravě na výuku i při výuce žákovské prekoncepty (miskoncepty)
didakticky zprostředkovat učivo
didakticky zprostředkovat učivo
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Sebereflexe
Sebereflexe
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Kašová, J. et al. Škola trochu jinak, projektové vyučování v teorii a praxi. Kromaříž: IUVENTA, 1995.
  • Kratochvílová, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: PdF MU, 2006.
  • Lukášová H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
  • Lukášová. H. Profesní učitelské učení a reflexe studentského portfolia. Pedagogika, 71 (3), 2021.
  • Pišová, M. (ed.). Portfolio v profesní přípravě učitelů. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr