Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Proces učení ve výukových situacích (vymezení, fáze a typologie učení, teorie učení ve vztahu k učitelské praxi). - Nové teorie motivace a jejich přesah do vyučovacího procesu. - Učitel jako významný činitel ve vzdělávání, typologie učitelů, angažovanost učitele, výchovné a vyučovací styly učitelů. - Žák v edukaci a jeho styly učení. - Fungování školní třídy (management třídy, role žáků ve třídě, vztah učitel versus třída, typ třídního kolektivu). - Nové trendy v pedagogické diagnostice, dynamická diagnostika, učební potenciál. - Terminologie pedagogické psychologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat základní termíny pedagogické psychologie |
definovat základní termíny pedagogické psychologie |
popsat proces učení ve výukových situacích |
popsat proces učení ve výukových situacích |
popsat styly učení žáků |
popsat styly učení žáků |
popsat výchovné a vyučovací styly učitelů |
popsat výchovné a vyučovací styly učitelů |
popsat význam motivace žáků ve výuce |
popsat význam motivace žáků ve výuce |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat pojmy a představy o učení žáků |
reflektovat pojmy a představy o učení žáků |
projektovat hromadnou i individuální výuku s využitím výsledků dynamické pedagogické diagnostiky žáka a výukové skupiny/třídy na odpovídající úrovni projektování |
projektovat hromadnou i individuální výuku s využitím výsledků dynamické pedagogické diagnostiky žáka a výukové skupiny/třídy na odpovídající úrovni projektování |
reflektovat vhodné podmínky pro učení všech žáků |
reflektovat vhodné podmínky pro učení všech žáků |
volit a aplikovat vhodné psychodiagnostické metody poznávání osobnosti dětí |
volit a aplikovat vhodné psychodiagnostické metody poznávání osobnosti dětí |
vysvětlit jednotlivé poznávací procesy |
vysvětlit jednotlivé poznávací procesy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Bučilová Kadlecová, J. Pedagogická intervence u žáků ZŠ: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 31. 10. 2010. Praha, 2010.
-
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018.
-
Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2008.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Průcha, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
-
Škoda, J., Doulík, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.
-
Vacek, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.
|