Předmět: Pedagogická psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu USP/Y1PSY
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Proces učení ve výukových situacích (vymezení, fáze a typologie učení, teorie učení ve vztahu k učitelské praxi). - Nové teorie motivace a jejich přesah do vyučovacího procesu. - Učitel jako významný činitel ve vzdělávání, typologie učitelů, angažovanost učitele, výchovné a vyučovací styly učitelů. - Žák v edukaci a jeho styly učení. - Fungování školní třídy (management třídy, role žáků ve třídě, vztah učitel versus třída, typ třídního kolektivu). - Nové trendy v pedagogické diagnostice, dynamická diagnostika, učební potenciál. - Terminologie pedagogické psychologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní termíny pedagogické psychologie
definovat základní termíny pedagogické psychologie
popsat proces učení ve výukových situacích
popsat proces učení ve výukových situacích
popsat styly učení žáků
popsat styly učení žáků
popsat výchovné a vyučovací styly učitelů
popsat výchovné a vyučovací styly učitelů
popsat význam motivace žáků ve výuce
popsat význam motivace žáků ve výuce
Odborné dovednosti
reflektovat pojmy a představy o učení žáků
reflektovat pojmy a představy o učení žáků
projektovat hromadnou i individuální výuku s využitím výsledků dynamické pedagogické diagnostiky žáka a výukové skupiny/třídy na odpovídající úrovni projektování
projektovat hromadnou i individuální výuku s využitím výsledků dynamické pedagogické diagnostiky žáka a výukové skupiny/třídy na odpovídající úrovni projektování
reflektovat vhodné podmínky pro učení všech žáků
reflektovat vhodné podmínky pro učení všech žáků
volit a aplikovat vhodné psychodiagnostické metody poznávání osobnosti dětí
volit a aplikovat vhodné psychodiagnostické metody poznávání osobnosti dětí
vysvětlit jednotlivé poznávací procesy
vysvětlit jednotlivé poznávací procesy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Bučilová Kadlecová, J. Pedagogická intervence u žáků ZŠ: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 31. 10. 2010. Praha, 2010.
  • Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
  • Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018.
  • Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2008.
  • Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
  • Průcha, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
  • Škoda, J., Doulík, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.
  • Vacek, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr