|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Pacholík Viktor, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Proces učení ve výukových situacích (vymezení, fáze a typologie učení, teorie učení ve vztahu k učitelské praxi). - Nové teorie motivace a jejich přesah do vyučovacího procesu. - Učitel jako významný činitel ve vzdělávání, typologie učitelů, angažovanost učitele, výchovné a vyučovací styly učitelů. - Žák v edukaci a jeho styly učení. - Fungování školní třídy (management třídy, role žáků ve třídě, vztah učitel versus třída, typ třídního kolektivu). - Nové trendy v pedagogické diagnostice, dynamická diagnostika, učební potenciál. - Terminologie pedagogické psychologie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní termíny pedagogické psychologie |
| definovat základní termíny pedagogické psychologie |
| popsat proces učení ve výukových situacích |
| popsat proces učení ve výukových situacích |
| popsat styly učení žáků |
| popsat styly učení žáků |
| popsat výchovné a vyučovací styly učitelů |
| popsat výchovné a vyučovací styly učitelů |
| popsat význam motivace žáků ve výuce |
| popsat význam motivace žáků ve výuce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| reflektovat pojmy a představy o učení žáků |
| reflektovat pojmy a představy o učení žáků |
| projektovat hromadnou i individuální výuku s využitím výsledků dynamické pedagogické diagnostiky žáka a výukové skupiny/třídy na odpovídající úrovni projektování |
| projektovat hromadnou i individuální výuku s využitím výsledků dynamické pedagogické diagnostiky žáka a výukové skupiny/třídy na odpovídající úrovni projektování |
| reflektovat vhodné podmínky pro učení všech žáků |
| reflektovat vhodné podmínky pro učení všech žáků |
| volit a aplikovat vhodné psychodiagnostické metody poznávání osobnosti dětí |
| volit a aplikovat vhodné psychodiagnostické metody poznávání osobnosti dětí |
| vysvětlit jednotlivé poznávací procesy |
| vysvětlit jednotlivé poznávací procesy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Bučilová Kadlecová, J. Pedagogická intervence u žáků ZŠ: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 31. 10. 2010. Praha, 2010.
-
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018.
-
Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2008.
-
Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
-
Průcha, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.
-
Škoda, J., Doulík, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011.
-
Vacek, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.
|