Předmět: Pedagogická praxe s reflexí I (pedagogicko-psychologický základ)

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pedagogická praxe s reflexí I (pedagogicko-psychologický základ)
Kód předmětu USP/Y1PRX
Organizační forma výuky Odborná praxe + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Praxe ve formě náslechů v rozsahu 20 hodin probíhá na vybraných spolupracujících nebo fakultních školách. - Praxe v rozsahu 10 hodin ve formě semináře zaměřeného na společnou reflexi pozorovaných jevů ve třídě a škole, včetně analýzy školních dokumentů. - Zpracování portfolia praxí a využití sebereflektivního deníku.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Sebereflexe, Individuální práce studentů, Exkurze
  • Exkurze - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit didaktickou analýzu učiva
vysvětlit didaktickou analýzu učiva
definovat základní didaktické kategorie
definovat základní didaktické kategorie
vysvětlit reflektivní modely pro učitele
vysvětlit reflektivní modely pro učitele
popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání
popsat kurikulum pro základní a třední vzdělávání
popsat základní metody diagnostikování žáků
popsat základní metody diagnostikování žáků
Odborné dovednosti
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě odpovídající analýzy učiva
reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe
reflektovat výuku - její průběh i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe
vytvořit přípravy na výukovou jednotku se znalostí postupů pedagogického projektování
vytvořit přípravy na výukovou jednotku se znalostí postupů pedagogického projektování
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků
projektovat hromadnou i individuální výuku na základě vzdělávacích potřeb žáků
formulovat výchovně vzdělávací cíle
formulovat výchovně vzdělávací cíle
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Sebereflexe
Sebereflexe
Exkurze
Individuální práce studentů
Exkurze
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Kolář, Z. & Vališová, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • Lukášová, H. et al. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: UTB ve Zlíně, 2014.
  • Lukášová. H. Profesní učitelské učení a reflexe studentského portfolia. Pedagogika, 71(3).
  • Lukášová, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015.
  • Petty, G. Moderní vyučování (Vyd. 3). Praha: Portál, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr