|
Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Didaktika jako vědní disciplína. Teorie, zákonitosti, zásady, metodologie a technologie ve vzdělávání. - Aktéři vzdělávání: vyučující a učící (se) učitelé a žáci. - Vzdělávací podmínky a učební prostředí. Vzdělávací prostředky a pomůcky. - Kurikulum: cíle vzdělávání, cíle výuky a jejich konkretizace v obsahu vzdělávání a v učivu.- - Typy výuky - informativní, heuristická, produkční, regulativní. Didaktické řídicí styly. - Výukové metody a formy. - Cyklus výuky: přípravná sekvence, realizační sekvence, diagnostická sekvence, reflektivní sekvence. - Výukový proces a jeho fáze: motivační, expoziční, fixační, diagnostická, aplikační. - Výsledky a efekty vzdělávání, výstupy z učení. - Aktuální výzvy v obecné didaktice: diverzita, heterogenita, specifické potřeby, digitalizace a další.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání |
| popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání |
| vysvětlit podstatu edukačního cíle |
| vysvětlit podstatu edukačního cíle |
| popsat subjekty procesu výuky |
| popsat subjekty procesu výuky |
| popsat didaktické kategorie pro práci učitele |
| popsat didaktické kategorie pro práci učitele |
| vysvětlit aktuálně uplatňované didaktické koncepce |
| vysvětlit aktuálně uplatňované didaktické koncepce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky |
| analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky |
| uplatnit spektrum didaktických řídicích stylů, výukových metod a forem při přípravě a realizaci výuky |
| uplatnit spektrum didaktických řídicích stylů, výukových metod a forem při přípravě a realizaci výuky |
| zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání |
| zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání |
| propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky |
| propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky |
| naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení |
| naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Hudson, B., & Meyer, M. A. Beyond fragmentation: Didactics, learning and teaching in Europe. Barbara Budrich Publishers, 2011.
-
Kalhous, Z., & Obst, O. Školní didaktika. Portál, 2022.
|