Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Školský systém, strategické cíle a aktuální informace z oblasti školství včetně základní školské legislativy a povinné dokumentace školy. - Práva a povinnosti žáků/zákonných zástupců. - Strategie řízení třídy, řešení problémových žáků. - Kompetence třídního učitele - učitel jako manažer a leader třídy pro vytváření podmínek příznivých pro zapojení žáků do třídních aktivit. - Vybrané oblasti třídního managementu - plánování učitele před a na začátku školního roku, administrativní činnost učitele, povinná dokumentace třídního učitele, organizace třídy/učebny, tvorba pravidel třídy, výchovná opatření a řešení problémových situací ve třídě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
školský systém v České republice |
školský systém v České republice |
strategie školního a třídního managementu |
strategie školního a třídního managementu |
učitel jako manažer a leader třídy |
učitel jako manažer a leader třídy |
plánování, organizování a související úkoly třídní učitele |
plánování, organizování a související úkoly třídní učitele |
pravidla třídy a řešení výchovných situací ve třídě |
pravidla třídy a řešení výchovných situací ve třídě |
Odborné dovednosti |
---|
vymezit podstatu školské systému u nás |
vymezit podstatu školské systému u nás |
popsat strategie učitele v řízení třídy |
popsat strategie učitele v řízení třídy |
pojednat o učiteli jako manažerovi i lídru školní třídy |
pojednat o učiteli jako manažerovi i lídru školní třídy |
strukturovat práci třídního učitele v průběhu školního roku |
strukturovat práci třídního učitele v průběhu školního roku |
analyzovat výchovné situace ve vztahu k žákovi a třídě |
analyzovat výchovné situace ve vztahu k žákovi a třídě |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Bacík, F., Kalous, J., Svoboda, J. et al. Úvod do teorie a praxe školského managementu. Praha: UK, 1998.
-
Bréda, J., Čapek, R., Dandová, E., & Kendíková, J. Třídní učitel jako kouč. Praha: Raabe, 2017.
-
Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
-
Eichhorn, C. Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe, 2019.
-
Gold, A. Řízení současné školy. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998.
-
Chvál, M. ). Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál, 2018.
-
Kotásek, J. Přehled scenářů budoucnosti školního vzdělávání zpracovaných OECD a z nich vyplývajících modelů školy. In Pedagogická revue, 2003.
-
Lukas, J., & Lojdová, K. Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie. Pedagogika, 68(2), 2018.
-
Pol, M. et al. Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: MU, 2005, 2005.
-
Pol, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
Solfronk, J. Kapitoly ze školského managementu. Liberec: Technická univerzita, 2002.
-
Tesařová, M. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. 2006.
|