Předmět: Třídní management

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Třídní management
Kód předmětu USP/Y1MAN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Školský systém, strategické cíle a aktuální informace z oblasti školství včetně základní školské legislativy a povinné dokumentace školy. - Práva a povinnosti žáků/zákonných zástupců. - Strategie řízení třídy, řešení problémových žáků. - Kompetence třídního učitele - učitel jako manažer a leader třídy pro vytváření podmínek příznivých pro zapojení žáků do třídních aktivit. - Vybrané oblasti třídního managementu - plánování učitele před a na začátku školního roku, administrativní činnost učitele, povinná dokumentace třídního učitele, organizace třídy/učebny, tvorba pravidel třídy, výchovná opatření a řešení problémových situací ve třídě.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
školský systém v České republice
školský systém v České republice
strategie školního a třídního managementu
strategie školního a třídního managementu
učitel jako manažer a leader třídy
učitel jako manažer a leader třídy
plánování, organizování a související úkoly třídní učitele
plánování, organizování a související úkoly třídní učitele
pravidla třídy a řešení výchovných situací ve třídě
pravidla třídy a řešení výchovných situací ve třídě
Odborné dovednosti
vymezit podstatu školské systému u nás
vymezit podstatu školské systému u nás
popsat strategie učitele v řízení třídy
popsat strategie učitele v řízení třídy
pojednat o učiteli jako manažerovi i lídru školní třídy
pojednat o učiteli jako manažerovi i lídru školní třídy
strukturovat práci třídního učitele v průběhu školního roku
strukturovat práci třídního učitele v průběhu školního roku
analyzovat výchovné situace ve vztahu k žákovi a třídě
analyzovat výchovné situace ve vztahu k žákovi a třídě
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Bacík, F., Kalous, J., Svoboda, J. et al. Úvod do teorie a praxe školského managementu. Praha: UK, 1998.
  • Bréda, J., Čapek, R., Dandová, E., & Kendíková, J. Třídní učitel jako kouč. Praha: Raabe, 2017.
  • Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
  • Eichhorn, C. Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe, 2019.
  • Gold, A. Řízení současné školy. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998.
  • Chvál, M. ). Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál, 2018.
  • Kotásek, J. Přehled scenářů budoucnosti školního vzdělávání zpracovaných OECD a z nich vyplývajících modelů školy. In Pedagogická revue, 2003.
  • Lukas, J., & Lojdová, K. Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie. Pedagogika, 68(2), 2018.
  • Pol, M. et al. Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: MU, 2005, 2005.
  • Pol, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • Solfronk, J. Kapitoly ze školského managementu. Liberec: Technická univerzita, 2002.
  • Tesařová, M. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr