|
Vyučující
|
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Kompetence a klíčové kompetence ve vzdělávání a jejich pojetí. - Pozice sociálních kompetencí v systému klíčových kompetencí. - Mateřská škola jako sociální svět pro rozvoj sociálních kompetencí. - Učitel jako vzor pro rozvoj sociálních kompetencí dětí. - Předpoklady pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku. - Projevy sociálních kompetencí, možnosti jejich rozvoje. - Sociální kompetence, druhy sociálních kompetencí a jejich kurikulární ukotvení. - Analýza možných metodických přístupů k podpoře sociálních kompetencí. - Didaktické strategie pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku. - Praktické návrhy na podporu a rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat kompetence a klíčové kompetence ve vzdělávání |
| definovat kompetence a klíčové kompetence ve vzdělávání |
| vymezit předpoklady pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku |
| vymezit předpoklady pro rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku |
| definovat sociální kompetence |
| definovat sociální kompetence |
| vyjmenovat druhy sociálních kompetencí |
| vyjmenovat druhy sociálních kompetencí |
| vymezit kurikulární ukotvení sociálních kompetencí |
| vymezit kurikulární ukotvení sociálních kompetencí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| určit pozici sociálních kompetencí v systému klíčových kompetencí |
| určit pozici sociálních kompetencí v systému klíčových kompetencí |
| objasnit význam mateřské školy pro rozvoj sociálních kompetencí dětí |
| objasnit význam mateřské školy pro rozvoj sociálních kompetencí dětí |
| objasnit roli učitele v rozvoji sociálních kompetencí dětí |
| objasnit roli učitele v rozvoji sociálních kompetencí dětí |
| objasnit možnosti rozvoje sociálních kompetencí |
| objasnit možnosti rozvoje sociálních kompetencí |
| navrhnout aktivity na podporu a rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku |
| navrhnout aktivity na podporu a rozvoj sociálních kompetencí u dětí předškolního věku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Bělecký, Z. et al. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci., 2007.
-
Beltz, H., & Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Portál, 2001.
-
Čechová, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Portál, 2009.
-
Dobeš, M., & Fedáková, D. et al. Akí sme? Program na rozvoj sociálnych kompetencií žiakov. SVÚ SAV, 2006.
-
Gillernová, I., & Krejčová, L. et al. Sociální dovednosti ve škole. Grada, 2012.
-
Kasíková, H. Učíme (se) spolupráce spoluprací. Aisis, 2005.
-
Mertin, V. & Gillernová, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Portál, 2010.
-
Michnová, K., & Szobiová, E. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Portál, 2007.
-
Navrátilová, H. Children´s Inititations in Communication with Preschool Teachers. Acta Educationis Generalis, 7(2), 42-55. 2017.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
-
Trávníčková, P. Praktikum k podpoře sociálních kompetencí. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2018.
|