|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Žánrové struktury dětské literatury a možnosti jejich poznávání dětmi předškolního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: pohádka a autorská pohádka. - Žánrové struktury dětské literatury: bajky a pověsti a možnosti jejich adaptace pro dítě předškolního věku. - Žánrové struktury dětské literatury: poezie pro děti. - Žánrové struktury dětské literatury: komiks. - Význam ilustrace v dětské literatuře. - Trivialita a kýč v dětské literatuře. - Nonsens a jeho význam v dětské literatuře. - Humor a slovní hříčky v dětské literatuře. - Podnětné prostředí v mateřské škole pro rozvoj čtenářské pregramotnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| mespecifikováno |
| mespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| seznámit se se žánrovými strukturami dětské literatury |
| seznámit se se žánrovými strukturami dětské literatury |
| definovat základní žánry dětské literatury |
| definovat základní žánry dětské literatury |
| vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře |
| vysvětlit význam ilustrace v dětské literatuře |
| odhalit možnosti podnětného prostředí v mateřské škole |
| odhalit možnosti podnětného prostředí v mateřské škole |
| popsat klíčové autory a díla literatury pro děti |
| popsat klíčové autory a díla literatury pro děti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| interpretovat texty typických žánrů pro děti předškolního věku |
| interpretovat texty typických žánrů pro děti předškolního věku |
| interpretovat texty netradičních žánrů pro děti předškolního věku |
| interpretovat texty netradičních žánrů pro děti předškolního věku |
| určit znaky nevhodné literatury pro děti předškolního věku |
| určit znaky nevhodné literatury pro děti předškolního věku |
| navrhnout seznam doporučené literatury knihovny mateřských škol |
| navrhnout seznam doporučené literatury knihovny mateřských škol |
| navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti předškolního věku |
| navrhnout aktivity k vybraným textům literatury pro děti předškolního věku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Alchazidu, A. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Praha: Libri, 2007.
-
Bubeníčková, P. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Liberec: Bor, 2016.
-
Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006.
-
Doláková, S. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015.
-
Gebhartová, V. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011.
-
Hutařová, I., & Hanzová, M. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání - Divize nakladatelství Tauris, 2003.
|