|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Orientace v notové osnově, čtení not, taktování. 2. Práce s hudebním nástrojem (držení, postoj, ladění apod.). 3. Hra z not a propojení se zpěvem. 4. Technická cvičení pro levou ruku (prstoklady). 5. Technická cvičení pro pravou ruku (rytmizace). 6. Zdokonalování dovedností pomocí vybraných cvičení. 7. Zdokonalování přednesu a interpretace skladeb různých žánrů. 8. Základy pro komorní hru (doprovod a souhra v kolektivu). 9. Využití hudebního nástroje v konkrétních situacích v mateřské škole. 10. Instrumentální činnosti s využitím hudebního nástroje pro děti předškolního věku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Analýza uměleckého díla, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat principy notopisu |
| definovat principy notopisu |
| popsat technická specifika hry na hudební nástroj |
| popsat technická specifika hry na hudební nástroj |
| charakterizovat možnosti interpretace melodické linky |
| charakterizovat možnosti interpretace melodické linky |
| popsat postupy při využití hudebního nástroje při různorodých hudebních činnostech |
| popsat postupy při využití hudebního nástroje při různorodých hudebních činnostech |
| charakterizovat možnosti rytmického doprovodu při zpěvu písní |
| charakterizovat možnosti rytmického doprovodu při zpěvu písní |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat hudebně teoretické znalosti při hře na hudební nástroj |
| aplikovat hudebně teoretické znalosti při hře na hudební nástroj |
| číst noty, tempové a přednesové značky |
| číst noty, tempové a přednesové značky |
| interpretovat skladby různých žánrů |
| interpretovat skladby různých žánrů |
| využít melodicko-rytmický doprovod při zpěvu písní |
| využít melodicko-rytmický doprovod při zpěvu písní |
| reflektovat a zhodnotit progres při vlastní hře na hudební nástroj |
| reflektovat a zhodnotit progres při vlastní hře na hudební nástroj |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Individuální práce studentů |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Praktické procvičování |
| Demonstrace |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Demonstrace |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Praktické procvičování |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Individuální práce studentů |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza výkonů studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
|
Doporučená literatura
|
-
Daniel, L. Metodika hudební výchovy (Vyd. 3., dopl.). Ostrava: Montanex, 2010.
-
Jelénková, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. In Musica et Educatio IV, 36-40. 2012.
-
Pazdera, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2015.
-
Stachak, T. Kytarová první třída. Praha: Editio Bärenreiter, 2013.
-
Tichý, V. Harmonicky myslet a slyšet (2., opr. a rozš. vyd.). Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011.
-
Zenkl, L. ABC hudební nauky (8. vyd., V Editio Bärenreiter Praha vyd. 2.). Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2003.
|