|
Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Horníčková Beata, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Výtvarné činnosti v mateřské škole. Námět ve výtvarných činnostech. - Učivo, cíle, prostředky realizace výtvarné výchovy v mateřské škole. - Kompetence učitelky MŠ ve výtvarné výchově. - Plánování činností ve výtvarné výchově v MŠ. - Výtvarné techniky: tradiční a netradiční. - Estetika ve výtvarné výchově. - Kresba (hodnota a význam kresby, druhy a typy kreseb, kresba jako komunikační prostředek). Práce s kresebním materiálem, nástroji i technikami. - Práce s barvou. Paleta barev - výrazové možnosti barvy, význam barvy. - Možnosti využití výtvarných technik v každodenních činnostech dětí předškolního věku. - Náměty a témata pro výtvarné zpracování vhodné pro děti předškolního věku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat výtvarné techniky využitelné především v mateřské škole |
| popsat výtvarné techniky využitelné především v mateřské škole |
| popsat učivo, cíle, prostředky realizace výtvarné výchovy v mateřské škole |
| popsat učivo, cíle, prostředky realizace výtvarné výchovy v mateřské škole |
| popsat kompetence učitelky MŠ ve výtvarné výchově |
| popsat kompetence učitelky MŠ ve výtvarné výchově |
| popsat výtvarné techniky tradiční a netradiční |
| popsat výtvarné techniky tradiční a netradiční |
| vysvětlit výtvarný experiment a výtvarnou hru |
| vysvětlit výtvarný experiment a výtvarnou hru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat poznatky o výtvarných technikách při činnostech s dětmi předškolního věku |
| aplikovat poznatky o výtvarných technikách při činnostech s dětmi předškolního věku |
| plánovat činnosti ve výtvarné výchově v MŠ |
| plánovat činnosti ve výtvarné výchově v MŠ |
| vhodně volit základní didaktické strategie při realizaci výtvarné výchovy v mateřské škole |
| vhodně volit základní didaktické strategie při realizaci výtvarné výchovy v mateřské škole |
| realizovat výtvarné techniky: tradiční a netradiční |
| realizovat výtvarné techniky: tradiční a netradiční |
| navrhnout náměty a témata pro výtvarné zpracování vhodné pro děti předškolního věku |
| navrhnout náměty a témata pro výtvarné zpracování vhodné pro děti předškolního věku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Praktické procvičování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Babyrádová Stehlíková, H., Sojková Drury, A., Valerianová D., Mikulová T., Burešová, L., & Hájková, L. Participace v umění a výchově. Brno: Masarykkova univerzita. 2021.
-
Hazuková, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2011.
-
Roeselová, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah., 1997.
-
Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah., 1997.
-
Rochovská, I. Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál. 2016.
-
Stadlerová, H. et al. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání.. Brno: MUNI PRESS., 2011.
|