|
Vyučující
|
-
Obonya Juraj, Mgr. PhD.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Hlavní části a struktura výzkumného projektu v pedagogických vědách. - Výzkumná strategie a design výzkumu ve výzkumném projektu s ohledem na téma projektu. - Informační příprava při tvorbě výzkumného projektu. - Teoretická východiska výzkumu jako součást projektu. - Abstrakt /anotace/ resumé ve výzkumném projektu, výzkumné zprávě. - Citace a parafráze v odborném textu. - Kompilace v odborném textu jako součásti výzkumného projektu. - Etika a etické aspekty ve výzkumu. - Funkce a volba klíčových slov ve výzkumném projektu. - Diskuse nad výsledky projektu - publikování výsledků projektu. - Odborné psaní jako nástroj kritického myšlení, odborný text a jeho parametry. - Styly psaní a jejich využití v odborném textu. - Zpráva z výzkumu a její využití.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Týmová práce, Analýza textu
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student umí objasnit základní pojmy z oblasti výzkumu. |
| Student umí objasnit základní pojmy z oblasti výzkumu. |
| Zná základní pravidla psaní odborného textu. |
| Zná základní pravidla psaní odborného textu. |
| Zná základní pravidla zpracování dat do odborného textu. |
| Zná základní pravidla zpracování dat do odborného textu. |
| Zná funkce a význam jednotlivých částí a fází výzkumu. |
| Zná funkce a význam jednotlivých částí a fází výzkumu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dovede vytvořit strukturu odborného textu. |
| Dovede vytvořit strukturu odborného textu. |
| Umí komentovat výsledky kvantitativního výzkumu. |
| Umí komentovat výsledky kvantitativního výzkumu. |
| Umí vyhledat relevantní literaturu pro teoretická východiska výzkumu. |
| Umí vyhledat relevantní literaturu pro teoretická východiska výzkumu. |
| Umí komponovat vybrané výsledky výzkumu s jinými výzkumy. |
| Umí komponovat vybrané výsledky výzkumu s jinými výzkumy. |
| Dodržuje etické zásady výzkumu. |
| Dodržuje etické zásady výzkumu. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| struktura projektu pedagogického výzkumu |
| struktura projektu pedagogického výzkumu |
| etické souvislosti pedagogického výzkumu |
| etické souvislosti pedagogického výzkumu |
| koncepce sběru dat v pedagogickém výzkumu |
| koncepce sběru dat v pedagogickém výzkumu |
| metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu |
| metody analýzy dat v pedagogickém výzkumu |
| způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu |
| způsoby odkazování na odborné zdroje v odborném textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření |
| sestavit a zargumentovat záměr malého výzkumného šetření |
| realizovat malé výzkumné šetření |
| realizovat malé výzkumné šetření |
| provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu |
| provést hodnocení realizovaného pedagogického výzkumu |
| argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu |
| argumentovat pro použití konkrétních metod pedagogického výzkumu |
| pracovat se zdroji v odborném textu dle normy |
| pracovat se zdroji v odborném textu dle normy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Kolokvium |
| Známkou |
| Analýza edukačního materiálu |
| Rozbor portfolia studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Analýza edukačního materiálu |
| Rozbor portfolia studenta |
| Kolokvium |
|
Doporučená literatura
|
-
Danišková, Z. Učiť písať študenta vysokej školy? Potenciál kurzu akademického písania.. Orbis Scholae, 8 (1), 129?143., 2014.
-
Heath, A. W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 1997, 10-11., 1997.
-
Horyna, B., & Krob, J. Cesty k vědě. Jak správně myslet a psát.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc., 2007.
-
Neusar, A. Malá knížka o odborném psaní.. Olomouc: UP., 2016.
-
Skutil, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.. Praha: Portál, 2011.
-
Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách.. Praha: SLON., 2005.
|