|
Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Student získá zkušenosti s dlouhodobějším působením v MŠ: - rozvine své kompetence související s projektováním edukačního procesu v mateřské škole (orientace v pedagogických dokumentech, sestavení obsahu a organizace výukové jednotky, stanovení cílů výukové jednotky, realizace didaktické analýzy učiva, volba efektivních postupů v rámci výukové jednotky apod.); - podpoří kompetence související s hodnocením edukačního procesu (zařazovat a využívat různé formy hodnocení, připravit a realizovat činnosti pro sebehodnocení a vzájemné oceňování, dokázat systematicky analyzovat edukační jednotku, posoudit, zhodnotit a argumentovat uplatněnou metodiku edukačního procesu, uskutečnit sebereflexi a sebehodnocení vlastního edukačního procesu); - získá kompetence související se spoluprací učitele s jinými odborníky - spolupráce s participujícím pedagogem, s rodiči dětí, s jinými pracovníky ve škole i mimo ni (speciální pedagog, psycholog, logoped) - uvědomí si (prostřednictvím své zkušenosti) aspekty a podmínky související s rolí a statusem v MŠ (zvládnout odpovídající výchovné situace a podmínky, které podporují sociální kontakt).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Sebereflexe, Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Exkurze
- 160 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat pedagogické principy v předškolním vzdělávání |
| popsat pedagogické principy v předškolním vzdělávání |
| popsat denní harmonogram třídy v mateřské škole |
| popsat denní harmonogram třídy v mateřské škole |
| identifikovat kroky v projektování edukačního procesu |
| identifikovat kroky v projektování edukačního procesu |
| vyjmenovat a popsat pedagogické dokumenty v práci učitele mateřské školy |
| vyjmenovat a popsat pedagogické dokumenty v práci učitele mateřské školy |
| orientovat se v pedagogických dokumentech |
| orientovat se v pedagogických dokumentech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| připravit obsah a organizaci výukové jednotky v MŠ |
| připravit obsah a organizaci výukové jednotky v MŠ |
| stanovit cíle výukové jednotky |
| stanovit cíle výukové jednotky |
| aplikovat efektivní postupy v rámci výukové jednotky |
| aplikovat efektivní postupy v rámci výukové jednotky |
| využívat různé formy hodnocení |
| využívat různé formy hodnocení |
| realizovat sebereflektivní techniky určené pro práci učitele |
| realizovat sebereflektivní techniky určené pro práci učitele |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Praktické procvičování |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Kalhous, Z., & Obst, O. Školní didaktika. Portál, 2022.
-
Kolář, Z., & Vališová, A. Analýza vyučování.. Praha: Grada, 2009.
-
Syslová, Z. et al. Didaktika mateřské školy. Wolters Kluwer, 2019.
-
Syslová, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Grada, 2013.
-
Syslová, Z. Věkově heterogenní třídy v mateřské škole. Portál, 2022.
|