Předmět: Základy logopedie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy logopedie
Kód předmětu USP/UP5LG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Logopedie - pojem, předmět, historické souvislosti. - Systém logopedické péče v ČR. Legislativní ukotvení. - Anatomické a fyziologické předpoklady komunikace. - Fylogeneze řeči. - Ontogeneze řeči. - Komunikace verbální a neverbální. - Systém českých hlásek, jazykové roviny. - Možnosti podpory fyziologického vývoje řeči, logopedická prevence. - Kompetence učitele z pohledu logopedické prevence. - Okruhy narušení komunikačních schopností. - Základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence. - Možnosti zajištění logopedické péče v MŠ. - Logopedické pomůcky a jejich využití v MŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 35 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat vědní obor logopedie
popsat vědní obor logopedie
vysvětlit systém logopedické péče v ČR
vysvětlit systém logopedické péče v ČR
popsat anatomické a fyziologické předpoklady komunikace
popsat anatomické a fyziologické předpoklady komunikace
popsat fylogenezi a ontogenezi řeči
popsat fylogenezi a ontogenezi řeči
popsat okruhy narušení komunikační schopností a základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence
popsat okruhy narušení komunikační schopností a základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence
Odborné dovednosti
zhodnotit systém logopedické péče v ČR
zhodnotit systém logopedické péče v ČR
aplikovat postupy prevence narušení komunikační schopností u dětí předškolního věku
aplikovat postupy prevence narušení komunikační schopností u dětí předškolního věku
navrhnout logopedické pomůcky uplatnitelné v praxi MŠ
navrhnout logopedické pomůcky uplatnitelné v praxi MŠ
navrhnout aktivity podporující přirozený rozvoj řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku
navrhnout aktivity podporující přirozený rozvoj řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku
vytvořit a prakticky ověřit logopedickou hračku u dětí předškolního věku
vytvořit a prakticky ověřit logopedickou hračku u dětí předškolního věku
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Pozorování
Pozorování
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
  • Červenková, B. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada.
  • Dlouhá, O., et al. (2017). Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén.
  • Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: Návody pro praxi. Praha: Grada.
  • Kerekrétiová, A. (2016). Logopédia. Bratislava: UK.
  • Klenková, A. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
  • Lechta, V. (2008). Symptomatické poruchy řeči u dětí (2. vyd.). Praha: Portál.
  • Smolík, F., & Seidlová Málková, G. (2015). Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada.
  • Vašíková, J., & Žáková, I. (2017). Speech therapy prevention in kindergarten. Acta Educationis Generalis, 7(2), 69-78.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr