Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Logopedie - pojem, předmět, historické souvislosti. - Systém logopedické péče v ČR. Legislativní ukotvení. - Anatomické a fyziologické předpoklady komunikace. - Fylogeneze řeči. - Ontogeneze řeči. - Komunikace verbální a neverbální. - Systém českých hlásek, jazykové roviny. - Možnosti podpory fyziologického vývoje řeči, logopedická prevence. - Kompetence učitele z pohledu logopedické prevence. - Okruhy narušení komunikačních schopností. - Základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence. - Možnosti zajištění logopedické péče v MŠ. - Logopedické pomůcky a jejich využití v MŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 35 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
popsat vědní obor logopedie |
popsat vědní obor logopedie |
vysvětlit systém logopedické péče v ČR |
vysvětlit systém logopedické péče v ČR |
popsat anatomické a fyziologické předpoklady komunikace |
popsat anatomické a fyziologické předpoklady komunikace |
popsat fylogenezi a ontogenezi řeči |
popsat fylogenezi a ontogenezi řeči |
popsat okruhy narušení komunikační schopností a základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence |
popsat okruhy narušení komunikační schopností a základní metody, formy a prostředky logopedické diagnostiky a intervence |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit systém logopedické péče v ČR |
zhodnotit systém logopedické péče v ČR |
aplikovat postupy prevence narušení komunikační schopností u dětí předškolního věku |
aplikovat postupy prevence narušení komunikační schopností u dětí předškolního věku |
navrhnout logopedické pomůcky uplatnitelné v praxi MŠ |
navrhnout logopedické pomůcky uplatnitelné v praxi MŠ |
navrhnout aktivity podporující přirozený rozvoj řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku |
navrhnout aktivity podporující přirozený rozvoj řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku |
vytvořit a prakticky ověřit logopedickou hračku u dětí předškolního věku |
vytvořit a prakticky ověřit logopedickou hračku u dětí předškolního věku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Pozorování |
Pozorování |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Známkou |
Známkou |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
-
Červenková, B. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada.
-
Dlouhá, O., et al. (2017). Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén.
-
Kejklíčková, I. (2016). Vady řeči u dětí: Návody pro praxi. Praha: Grada.
-
Kerekrétiová, A. (2016). Logopédia. Bratislava: UK.
-
Klenková, A. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
-
Lechta, V. (2008). Symptomatické poruchy řeči u dětí (2. vyd.). Praha: Portál.
-
Smolík, F., & Seidlová Málková, G. (2015). Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada.
-
Vašíková, J., & Žáková, I. (2017). Speech therapy prevention in kindergarten. Acta Educationis Generalis, 7(2), 69-78.
|