|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Seznámení s nástrojem (části, manipulace). - Hra bez not. - Hudební improvizace na elementární melodie. - Hra z not (orientace v notové osnově, poznávání not a rytmu). - Aplikace základních technických a rytmických dovedností pro bezchybnou hru na nástroj. - Zdokonalování technických dovedností pomocí etud a stupnic (C dur, F dur, G dur). - Základy stylizace doprovodu hry na nástroj. - Základy přednesu a interpretace skladeb různých žánrů. - Formování návyků souhry v instrumentálním kolektivu. - Využití nástroje v konkrétních situacích v mateřské škole.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Praktické procvičování, Analýza uměleckého díla, Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vysvětlit základní pojmy notopisu |
| vysvětlit základní pojmy notopisu |
| popsat vztah melodické linky a harmonického doprovodu |
| popsat vztah melodické linky a harmonického doprovodu |
| vysvětlit, co jsou to hlavní harmonické funkce |
| vysvětlit, co jsou to hlavní harmonické funkce |
| charakterizovat způsoby interpretace melodické linky a harmonického doprovodu |
| charakterizovat způsoby interpretace melodické linky a harmonického doprovodu |
| analyzovat notový zápis |
| analyzovat notový zápis |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat hudebně teoretické znalosti při hře na hudební nástroj |
| aplikovat hudebně teoretické znalosti při hře na hudební nástroj |
| číst noty a akordické značky |
| číst noty a akordické značky |
| navrhnout postup při využití hudebního nástroje při různorodých hudebních činnostech |
| navrhnout postup při využití hudebního nástroje při různorodých hudebních činnostech |
| předvést akordický doprovod k melodické lince |
| předvést akordický doprovod k melodické lince |
| reflektovat a zhodnotit progres při vlastní hře na hudební nástroj |
| reflektovat a zhodnotit progres při vlastní hře na hudební nástroj |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Böhmová, Zahradníčková, Z. Klavírní škola pro začátečníky (34. vyd., 2. vyd. v Editio Bärenreiter Praha). Praha: Editio Bärenreiter Praha., 2002.
-
CZERNY, C. 125 pasážových cvičení op. 261. Praha: EDITIO SUPRAPHON H 159, 1963.
-
Daniel, L. Metodika hudební výchovy (Vyd. 3., dopl.).. Ostrava: Montanex., 2010.
-
HRADECKÝ, E. Malé jazzové album. Praha: EDITIO SUPRAPHON, 1989.
-
Jelénková, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. In Musica et Educatio IV.. Ružomberok: KU, PdF, 36?40., 2012.
-
Kol. autorů. Já a písnička 1. Vyd. G + W, 2011.
-
KRÁL, Z. Písničky pro děti. Brno: Computer Press, 2006.
-
Ryšánková, D. Výběr písní pro Klavírní improvizaci oboru Učitelství mateřských škol.. Brno: MU., 2009.
|