Předmět: Dramatická výchova v MŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Dramatická výchova v MŠ
Kód předmětu USP/UP5DV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do dramatické výchovy (principy, cíle, prostředky, metody). - Pedagogicko-psychologická a divadelní východiska. - Didaktická východiska dramatické výchovy. - Proces a produkt v dramatické výchově. - Úloha dramatické výchovy v rozvoji osobnosti dítěte a osvojování potřebných kompetencí. - Dramatické hry, cvičení a improvizace. - Náměty a témata pro dramatickou výchovu v předškolním vzdělávání. - Pozice učitele v dramatické výchově. - Literární náměty a texty vhodné pro využití v dramatické výchově v mateřské škole. - Tvorba a realizace projektu dramatické výchovy v mateřské škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Analýza uměleckého díla, Zážitková (sebezkušenostní)
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vymezit principy a východiska dramatické výchovy
vymezit principy a východiska dramatické výchovy
popsat metody a techniky dramatické výchovy využitelné v předškolním vzdělávání
popsat metody a techniky dramatické výchovy využitelné v předškolním vzdělávání
objasnit volby literárních a dramatických námětů a textů pro využití v mateřské škole
objasnit volby literárních a dramatických námětů a textů pro využití v mateřské škole
popsat význam dramatizace s dětmi předškolního věku
popsat význam dramatizace s dětmi předškolního věku
definovat úlohy učitele v dramatické výchově
definovat úlohy učitele v dramatické výchově
Odborné dovednosti
využívat základní principy dramatické výchovy
využívat základní principy dramatické výchovy
užívat průpravná cvičení a hry rozvíjející osobnost a kompetence dětí
užívat průpravná cvičení a hry rozvíjející osobnost a kompetence dětí
aplikovat vybrané metody a techniky dramatické výchovy ve vlastní přípravě
aplikovat vybrané metody a techniky dramatické výchovy ve vlastní přípravě
navrhovat a realizovat dramatizaci s dětmi předškolního věku
navrhovat a realizovat dramatizaci s dětmi předškolního věku
reflektovat uplatňování dramatické výchovy v předškolním vzdělávání
reflektovat uplatňování dramatické výchovy v předškolním vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Zážitková (sebezkušenostní)
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Cílková, E., & Hříbková, I. Děti hrají divadlo: scénáře pohádkových her a příběhů pro děti od 4 do 12 let. Portál, 2005.
  • Machková, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta., 2007.
  • Machková, E. Úvod do studia dramatické výchovy. NIPOS, 2007.
  • Svobodová, E., & Švejdová, H. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Portál, 2011.
  • Štembergová-Kratochvílová, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Sdružení pro tvořivou dramatiku., 1994.
  • Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Grada, 2008.
  • Water, M. van de, McAvoy, M., & Hunt, K. Drama and education: performance methodologies for teaching and learning. Routledge, Taylor & Francis Group., 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr