Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
|
Obsah předmětu
|
- Dětský výtvarný projev, jeho teorie. - Vznik a podstata dětského výtvarného projevu. - Grafomotorika a dětský výtvarný projev. - Stadia vývoje dětského výtvarného projevu, charakteristické znaky. - Období bezobsahových i obsahových čmáranic - možnosti poznávaní. - Období spontánní obsahové dětské kresby - možnosti poznávaní a rozvíjení. - Zobrazení lidské postavy, rodiny, prostoru, způsoby zobrazování. - Význam barev a symbolů v dětské kresbě a v životě dítěte. - Zvláštnosti v dětském výtvarném projevu - typologie. - Kazuistika dítěte předškolního věku, diagnostikování dětské kresby. - Fenomén ilustrace (forma i obsah); ilustrace a text; ilustrace pro děti; autoři dětské knihy, komiksů. - Integrace výchovných složek ve vzdělávacím procesu (hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova). - Příprava a realizace modelových hodin - procvičování, zdokonalování. - Příprava, realizace a analýza působení studenta při praxi v mateřské škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Analýza uměleckého díla, Zážitková (sebezkušenostní)
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat dětský výtvarný projev |
definovat dětský výtvarný projev |
popsat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu |
popsat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu |
popsat základní znaky v dětském výtvarném projevu |
popsat základní znaky v dětském výtvarném projevu |
popsat zvláštnosti v dětském výtvarném projevu - typologie |
popsat zvláštnosti v dětském výtvarném projevu - typologie |
popsat vývoj ve zobrazení lidské postavy, rodiny - způsoby vyobrazení |
popsat vývoj ve zobrazení lidské postavy, rodiny - způsoby vyobrazení |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit souvislosti mezi grafomotorikou, dětskou kresbou a pedagogickou diagnostikou |
vysvětlit souvislosti mezi grafomotorikou, dětskou kresbou a pedagogickou diagnostikou |
rozpoznat charakteristické znaky dětského výtvarného projevu v dětské kresbě |
rozpoznat charakteristické znaky dětského výtvarného projevu v dětské kresbě |
rozpoznat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu v dětské kresbě |
rozpoznat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu v dětské kresbě |
vysvětlit zvláštnosti v dětském výtvarném projevu a uplatnit výtvarnou typologii v procesu plánování výchovně vzdělávacího procesu |
vysvětlit zvláštnosti v dětském výtvarném projevu a uplatnit výtvarnou typologii v procesu plánování výchovně vzdělávacího procesu |
připravit a realizovat výchovně vzdělávací jednotku na pedagogické praxi |
připravit a realizovat výchovně vzdělávací jednotku na pedagogické praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zážitková (sebezkušenostní) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza uměleckého díla |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Analýza uměleckého díla |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza výkonů studenta |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Známkou |
Známkou |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Babyrádová, H. Symbol v dětském výtvarném projevu.. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
-
Bednářová, J. & Šmardová, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy.. Brno: Computer Press, 2010.
-
Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie.. Praha: Portál, 2001.
-
Goodman, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů.. Praha: Academia, 2007.
-
Hazuková, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe, 2011.
-
Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi - význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her.. Praha: Grada, 2005.
-
Krajcarová, J. Kreativita jako jeden ze současných požadavků na vzdělávání. Kreatívne vzdelávanie. 1. vyd.. Zohor: Virvar, 102 ?103, 2014.
-
Kubíček, J. Úvod do estetiky animace.. Praha: Akademie múzických umění, 2004.
|