Předmět: Výtvarný projev dítěte + praxe

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Výtvarný projev dítěte + praxe
Kód předmětu USP/UP4VP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
Obsah předmětu
- Dětský výtvarný projev, jeho teorie. - Vznik a podstata dětského výtvarného projevu. - Grafomotorika a dětský výtvarný projev. - Stadia vývoje dětského výtvarného projevu, charakteristické znaky. - Období bezobsahových i obsahových čmáranic - možnosti poznávaní. - Období spontánní obsahové dětské kresby - možnosti poznávaní a rozvíjení. - Zobrazení lidské postavy, rodiny, prostoru, způsoby zobrazování. - Význam barev a symbolů v dětské kresbě a v životě dítěte. - Zvláštnosti v dětském výtvarném projevu - typologie. - Kazuistika dítěte předškolního věku, diagnostikování dětské kresby. - Fenomén ilustrace (forma i obsah); ilustrace a text; ilustrace pro děti; autoři dětské knihy, komiksů. - Integrace výchovných složek ve vzdělávacím procesu (hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova). - Příprava a realizace modelových hodin - procvičování, zdokonalování. - Příprava, realizace a analýza působení studenta při praxi v mateřské škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Analýza uměleckého díla, Zážitková (sebezkušenostní)
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat dětský výtvarný projev
definovat dětský výtvarný projev
popsat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu
popsat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu
popsat základní znaky v dětském výtvarném projevu
popsat základní znaky v dětském výtvarném projevu
popsat zvláštnosti v dětském výtvarném projevu - typologie
popsat zvláštnosti v dětském výtvarném projevu - typologie
popsat vývoj ve zobrazení lidské postavy, rodiny - způsoby vyobrazení
popsat vývoj ve zobrazení lidské postavy, rodiny - způsoby vyobrazení
Odborné dovednosti
vysvětlit souvislosti mezi grafomotorikou, dětskou kresbou a pedagogickou diagnostikou
vysvětlit souvislosti mezi grafomotorikou, dětskou kresbou a pedagogickou diagnostikou
rozpoznat charakteristické znaky dětského výtvarného projevu v dětské kresbě
rozpoznat charakteristické znaky dětského výtvarného projevu v dětské kresbě
rozpoznat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu v dětské kresbě
rozpoznat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu v dětské kresbě
vysvětlit zvláštnosti v dětském výtvarném projevu a uplatnit výtvarnou typologii v procesu plánování výchovně vzdělávacího procesu
vysvětlit zvláštnosti v dětském výtvarném projevu a uplatnit výtvarnou typologii v procesu plánování výchovně vzdělávacího procesu
připravit a realizovat výchovně vzdělávací jednotku na pedagogické praxi
připravit a realizovat výchovně vzdělávací jednotku na pedagogické praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Zážitková (sebezkušenostní)
Demonstrace
Demonstrace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza uměleckého díla
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Zážitková (sebezkušenostní)
Analýza uměleckého díla
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza výkonů studenta
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Známkou
Známkou
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • Babyrádová, H. Symbol v dětském výtvarném projevu.. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
  • Bednářová, J. & Šmardová, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy.. Brno: Computer Press, 2010.
  • Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie.. Praha: Portál, 2001.
  • Goodman, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů.. Praha: Academia, 2007.
  • Hazuková, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe, 2011.
  • Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi - význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her.. Praha: Grada, 2005.
  • Krajcarová, J. Kreativita jako jeden ze současných požadavků na vzdělávání. Kreatívne vzdelávanie. 1. vyd.. Zohor: Virvar, 102 ?103, 2014.
  • Kubíček, J. Úvod do estetiky animace.. Praha: Akademie múzických umění, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr