|
Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
|
|
Obsah předmětu
|
- Dětský výtvarný projev, jeho teorie. - Vznik a podstata dětského výtvarného projevu. - Grafomotorika a dětský výtvarný projev. - Stadia vývoje dětského výtvarného projevu, charakteristické znaky. - Období bezobsahových i obsahových čmáranic - možnosti poznávaní. - Období spontánní obsahové dětské kresby - možnosti poznávaní a rozvíjení. - Zobrazení lidské postavy, rodiny, prostoru, způsoby zobrazování. - Význam barev a symbolů v dětské kresbě a v životě dítěte. - Zvláštnosti v dětském výtvarném projevu - typologie. - Kazuistika dítěte předškolního věku, diagnostikování dětské kresby. - Fenomén ilustrace (forma i obsah); ilustrace a text; ilustrace pro děti; autoři dětské knihy, komiksů. - Integrace výchovných složek ve vzdělávacím procesu (hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova). - Příprava a realizace modelových hodin - procvičování, zdokonalování. - Příprava, realizace a analýza působení studenta při praxi v mateřské škole.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Analýza uměleckého díla, Zážitková (sebezkušenostní)
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 18 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat dětský výtvarný projev |
| definovat dětský výtvarný projev |
| popsat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu |
| popsat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu |
| popsat základní znaky v dětském výtvarném projevu |
| popsat základní znaky v dětském výtvarném projevu |
| popsat zvláštnosti v dětském výtvarném projevu - typologie |
| popsat zvláštnosti v dětském výtvarném projevu - typologie |
| popsat vývoj ve zobrazení lidské postavy, rodiny - způsoby vyobrazení |
| popsat vývoj ve zobrazení lidské postavy, rodiny - způsoby vyobrazení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětlit souvislosti mezi grafomotorikou, dětskou kresbou a pedagogickou diagnostikou |
| vysvětlit souvislosti mezi grafomotorikou, dětskou kresbou a pedagogickou diagnostikou |
| rozpoznat charakteristické znaky dětského výtvarného projevu v dětské kresbě |
| rozpoznat charakteristické znaky dětského výtvarného projevu v dětské kresbě |
| rozpoznat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu v dětské kresbě |
| rozpoznat jednotlivá stádia dětského výtvarného projevu v dětské kresbě |
| vysvětlit zvláštnosti v dětském výtvarném projevu a uplatnit výtvarnou typologii v procesu plánování výchovně vzdělávacího procesu |
| vysvětlit zvláštnosti v dětském výtvarném projevu a uplatnit výtvarnou typologii v procesu plánování výchovně vzdělávacího procesu |
| připravit a realizovat výchovně vzdělávací jednotku na pedagogické praxi |
| připravit a realizovat výchovně vzdělávací jednotku na pedagogické praxi |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza uměleckého díla |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Analýza uměleckého díla |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Babyrádová, H. Symbol v dětském výtvarném projevu.. Brno: Masarykova univerzita, 1999.
-
Bednářová, J. & Šmardová, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy.. Brno: Computer Press, 2010.
-
Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte: dětská kresba z pohledu psychologie.. Praha: Portál, 2001.
-
Goodman, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů.. Praha: Academia, 2007.
-
Hazuková, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe, 2011.
-
Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi - význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her.. Praha: Grada, 2005.
-
Kubíček, J. Úvod do estetiky animace.. Praha: Akademie múzických umění, 2004.
|