Předmět: Škola a rodina

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Škola a rodina
Kód předmětu USP/UP4SR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vztah školy a rodiny - charakteristika. - Účastníci vztahu MŠ a rodiny: rodina, rodiče, rodičovství. - Účastníci vztahu MŠ a rodiny: učitelky, děti. - Roviny vztahu MŠ a rodiny (personální a organizační). - Historie a současnost vztahu MŠ a rodiny u nás a ve světě. - Argumenty pro rozvoj vztahu MŠ a rodiny. - Sporné aspekty vztahů MŠ a rodiny. - Specifika vztahu MŠ a rodiny v preprimárním a primárním vzdělávání. - Nástup do základní školy jako specifická agenda spolupráce MŠ a rodiny. - Formy spolupráce MŠ a rodiny. - Typy rodičů podle jejich vztahů ke škole s ohledem na podmínky MŠ. - Komunikace - základ vztahů školy a rodiny. - Rozhovor: učitelka - rodič. Třídní schůzka - setkání s rodiči. - Rodičovské sdružení, European Parents Asociation (EPA), EDUin, Rodiče vítáni.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Práce studentů ve dvojicích
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit základní pojmy v oblasti spolupráce rodiny a školy
vysvětlit základní pojmy v oblasti spolupráce rodiny a školy
charakterizovat základní aktéry spolupráce rodiny a školy
charakterizovat základní aktéry spolupráce rodiny a školy
definovat jednotlivé formy spolupráce rodiny a školy
definovat jednotlivé formy spolupráce rodiny a školy
reflektovat všechny souvislosti, které kvalitu vztahu rodiny a školy determinují
reflektovat všechny souvislosti, které kvalitu vztahu rodiny a školy determinují
komplexně vysvětlit souvislosti v edukační realitě mateřské školy
komplexně vysvětlit souvislosti v edukační realitě mateřské školy
Odborné dovednosti
pojednat o vztahu školy a rodiny
pojednat o vztahu školy a rodiny
uplatňovat individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám
uplatňovat individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám
volit typ spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny
volit typ spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné
vysvětlovat rodičům, které aktivity domácí práce dětem prospívají
vysvětlovat rodičům, které aktivity domácí práce dětem prospívají
pojednat o vztahu školy a rodiny
pojednat o vztahu školy a rodiny
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Práce studentů ve dvojicích
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Práce studentů ve dvojicích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Kolokvium
Kolokvium
Doporučená literatura
  • Epstein, J. L. School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools. Westview Press, a Member of the Perseus Books Group, 2011.
  • Kampichler, M., Dvořáčková, J., & Jarkovská, L. Choosing the right kindergarten: Parents' reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs. Journal of Pedagogy, 9(2), 9-32. 2018.
  • Majerčíková, J., & Rebendová, A. Edukace v mateřské škole v perspektivě rodičů vysokoškoláků. E-pedagogium, III/2017, 65-77. 2017.
  • Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania, Studia Paedagogica, 20(1), 29-44. 2015.
  • Morgan, N. S. Engaging families in schools: practical strategies to improve parental involvement. Routledge, Taylor & Francis Group, 2017.
  • Smetáčková, I. Škola jako téma rozhovorů mezi dětmi a rodiči. Studia paedagogica, 16(2), 9-26. 2011.
  • Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Wolters Kluwer, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr