|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Výzkum, metodologie, metoda. - Tvorba projektu výzkumu a jeho fáze. - Kvantitativní výzkum: - východiska, silné stránky, omezení; - výzkumné otázky a hypotézy; - výzkumný soubor; - výzkumné metody: dotazník, škálování, pozorování, obsahová analýza, experiment; - zpracování dat. - Kvalitativní výzkum: - východiska, silné stránky, omezení; - proudy kvalitativního výzkumu; - strategie a postupy; - výzkumné otázky a výběr participantů; - výzkumné metody: nestrukturované pozorování, nestrukturované a polostrukturované interview, narativní interview; - zpracování dat.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 29 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Zná základní metodologické pojmy. |
| Zná základní metodologické pojmy. |
| Zná základní techniky a metody kvantitativního výzkumu. |
| Zná základní techniky a metody kvantitativního výzkumu. |
| Zná základní techniky a metody kvalitativního výzkumu. |
| Zná základní techniky a metody kvalitativního výzkumu. |
| Popíše základní postupy při plánování výzkumu. |
| Popíše základní postupy při plánování výzkumu. |
| Popíše postupy při vyhodnocování a prezentaci dat. |
| Popíše postupy při vyhodnocování a prezentaci dat. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dovede navrhnout základní design kvalitativního výzkumu. |
| Dovede navrhnout základní design kvalitativního výzkumu. |
| Dovede navrhnout základní design kvantitativního výzkumu. |
| Dovede navrhnout základní design kvantitativního výzkumu. |
| Dovede uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty. |
| Dovede uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty. |
| Dovede na základní úrovni zpracovat kvalitativní data. |
| Dovede na základní úrovni zpracovat kvalitativní data. |
| Doveden kriticky hodnotit získaná data na základě statistických výpočtů. |
| Doveden kriticky hodnotit získaná data na základě statistických výpočtů. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| základní metodologické pojmy |
| základní metodologické pojmy |
| základní techniky a metody kvantitativního výzkumu |
| základní techniky a metody kvantitativního výzkumu |
| základní techniky a metody kvalitativního výzkumu |
| základní techniky a metody kvalitativního výzkumu |
| základní postupy při plánování výzkumu |
| základní postupy při plánování výzkumu |
| postupy při vyhodnocování a prezentaci dat |
| postupy při vyhodnocování a prezentaci dat |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout základní design kvalitativního výzkumu |
| navrhnout základní design kvalitativního výzkumu |
| navrhnout základní design kvantitativního výzkumu |
| navrhnout základní design kvantitativního výzkumu |
| uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty |
| uplatnit vybrané statistické postupy při práci s nominálními, ordinálními a intervalovými daty |
| dokázat na základní úrovni zpracovat kvalitativní data |
| dokázat na základní úrovni zpracovat kvalitativní data |
| hodnotit kriticky získaná data na základě statistických výpočtů |
| hodnotit kriticky získaná data na základě statistických výpočtů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Písemná zkouška |
| Známkou |
| Písemná zkouška |
| Rozbor portfolia studenta |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. (2. vyd.).. Brno: Paido, 2010.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie a aplikace.. Praha: Portál, 2016.
-
Chráska, M., & Kočvarová, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech.. Zlín: UTB., 2015.
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.. Praha: Grada, 2016.
-
Strauss, A., & Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu.. Bozkovice: Nakladatelství Albert., 1999.
-
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
|