|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Hudební schopnosti dítěte předškolního věku. - Přehled osobností zabývajících se hudební tvorbou pro děti. - Utváření pěveckých dovedností a návyků v předškolním věku. - Poslechové činnosti a poslechový repertoár pro děti předškolního věku. - Instrumentální činnosti v mateřské škole. - Rytmické, tonální a harmonické cítění dětí předškolního věku. - Hudebně tvořivé postupy učitele a projevy hudební tvořivosti u dětí předškolního věku. - Didaktických metody uplatňované při hudebních činnostech v mateřské škole. - Organizační formy uplatňované při hudebních činnostech v mateřské škole. - Integrace vzdělávacích obsahů při hudebních činnostech. - Integrativní pojetí folkloru při hudebních činnostech v mateřské škole. - Diagnostika hudebnosti dětí, hudební nadání a poruchy hudebnosti u dětí. - Trendy v hudební tvorbě pro děti; orientace ve vokální, instrumentální a divadelní tvorbě. - Příprava a realizace modelových situací - procvičování, zdokonalování. - Příprava, realizace a analýza působení studenta v mateřské škole.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Exkurze
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 18 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat pěvecké, poslechové, instrumentální a hudebně pohybové činnosti v předškolním vzdělávání |
| charakterizovat pěvecké, poslechové, instrumentální a hudebně pohybové činnosti v předškolním vzdělávání |
| popsat principy hlasové výchovy a specifika hlasových možností dětí předškolního věku |
| popsat principy hlasové výchovy a specifika hlasových možností dětí předškolního věku |
| vymezit metody uplatňované při hudebních činnostech v MŠ |
| vymezit metody uplatňované při hudebních činnostech v MŠ |
| vymezit organizační formy uplatňované při hudebních činnostech v MŠ |
| vymezit organizační formy uplatňované při hudebních činnostech v MŠ |
| popsat možnosti integrování vzdělávacích obsahů při hudebních činnostech v MŠ |
| popsat možnosti integrování vzdělávacích obsahů při hudebních činnostech v MŠ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| reflektovat princip komplexního pojetí hudebních činností při práci s dětmi v MŠ |
| reflektovat princip komplexního pojetí hudebních činností při práci s dětmi v MŠ |
| aplikovat principy hlasové výchovy při utváření pěveckých dovedností dětí předškolního věku |
| aplikovat principy hlasové výchovy při utváření pěveckých dovedností dětí předškolního věku |
| uplatnit projevy hudební tvořivosti dětí při plánování a realizaci hudebních aktivit |
| uplatnit projevy hudební tvořivosti dětí při plánování a realizaci hudebních aktivit |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro hudební činnosti s dětmi předškolního věku |
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro hudební činnosti s dětmi předškolního věku |
| posoudit vlastní postupy při plánování a realizaci hudebních aktivit v MŠ |
| posoudit vlastní postupy při plánování a realizaci hudebních aktivit v MŠ |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Známkou |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Známkou |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Franěk, M. Hudební psychologie.. Praha: Nakladatelství Karolinum., 2005.
-
Jelénková, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. In: Musica et Educatio IV.. Ružomberok: KU, PdF, 36?40., 2012.
-
Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem., 2002.
-
Lišková, M. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání.. Praha: Raabe., 2006.
-
Machů, E. Nadaný žák.. Brno: Paido., 2010.
-
Machů, E. Specifické didaktické možnosti práce v malotřídních školách. In Wiegerová, A. Od začátečníka k mentorovi. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2015.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat.. Praha: Portál, 2005.
|