|
Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Prekoncepty ve vztahu k problematice předmětu, vymezení předmětu a základních pojmů. - Mezníky ve vývoji sociální psychologie. - Metody sociální psychologie. - Procesy socializace a regulace lidského chování, význam pro pedagogiku. - Dynamika lidského sociálního chování, význam pro pedagogiku. - Osobnost v sociálním začlenění. - Sociální percepce, význam pro pedagogiku. - Sociální komunikace. Specifika komunikace v rámci profese pedagoga. - Sociální skupina, rodina a školní třída jako sociální skupina. - Možnosti sociometrie a diagnostika klimatu třídy. - Postoje a jejich utváření, možnosti změn postojů, význam pro pedagogiku. - Sociální vliv, význam pro pedagogiku. - Davy a masová hnutí, význam pro pedagogiku. - Významné experimenty sociální psychologie, význam pro pedagogiku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 39 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| objasnit předmět a cíle sociální psychologie |
| objasnit předmět a cíle sociální psychologie |
| definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení |
| definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení |
| definovat pojmy sociální kognice, atribuce a zná atribuční procesy |
| definovat pojmy sociální kognice, atribuce a zná atribuční procesy |
| popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny |
| popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny |
| popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů |
| popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětlit sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlit předmět a cíle sociální psychologie |
| vysvětlit sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlit předmět a cíle sociální psychologie |
| vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách |
| vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách |
| identifikovat typy sociálních skupin a objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny |
| identifikovat typy sociálních skupin a objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny |
| užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě |
| užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě |
| volit vhodné komunikační strategie |
| volit vhodné komunikační strategie |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza prezentace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza prezentace |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Známkou |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Známkou |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
Cakirpaloglu, P. Psychologie osobnosti. Grada, 2012.
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy (2., přepracované a doplněné vydání). Grada, 2015.
-
Hewstone, M., & Stroebe, W. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Portál, 2006.
-
Heyes, N. Základy sociální psychologie. Grada, 2013.
-
Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. Social psychology (Seventh edition). Pearson, 2014.
-
Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata (2. praprac. vyd.). Karolinum, 2003.
-
Komárková, R., Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik. Grada, 2001.
-
Koťa, J., Trpišovská, D., & Vacínová, M. Sociální psychologie: vybrané kapitoly. Univerzita J. A. Komenského, 2013.
-
Leix, A. E., & Pacholík, V. Sociální psychologie. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2018.
-
Myers, D. G. Sociální psychologie. Edika, 2016.
-
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Grada, 2020.
-
Pacholík, V., Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2015.
-
Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie I. Portál, 1998.
-
Výrost, J., & Slaměník, I. Sociální psychologie (2., přeprac. a rozš. vyd.). Grada, 2008.
|