Předmět: Sociální psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Sociální psychologie
Kód předmětu USP/UP3SP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Prekoncepty ve vztahu k problematice předmětu, vymezení předmětu a základních pojmů. - Mezníky ve vývoji sociální psychologie. - Metody sociální psychologie. - Procesy socializace a regulace lidského chování, význam pro pedagogiku. - Dynamika lidského sociálního chování, význam pro pedagogiku. - Osobnost v sociálním začlenění. - Sociální percepce, význam pro pedagogiku. - Sociální komunikace. Specifika komunikace v rámci profese pedagoga. - Sociální skupina, rodina a školní třída jako sociální skupina. - Možnosti sociometrie a diagnostika klimatu třídy. - Postoje a jejich utváření, možnosti změn postojů, význam pro pedagogiku. - Sociální vliv, význam pro pedagogiku. - Davy a masová hnutí, význam pro pedagogiku. - Významné experimenty sociální psychologie, význam pro pedagogiku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 39 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
objasnit předmět a cíle sociální psychologie
objasnit předmět a cíle sociální psychologie
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení
definovat pojmy sociální kognice, atribuce a zná atribuční procesy
definovat pojmy sociální kognice, atribuce a zná atribuční procesy
popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny
popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny
popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů
popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů
Odborné dovednosti
vysvětlit sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlit předmět a cíle sociální psychologie
vysvětlit sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlit předmět a cíle sociální psychologie
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách
identifikovat typy sociálních skupin a objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny
identifikovat typy sociálních skupin a objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny
užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě
užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě
volit vhodné komunikační strategie
volit vhodné komunikační strategie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Analýza textu
Analýza textu
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Demonstrace
Demonstrace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Týmová práce
Týmová práce
Sebereflexe
Sebereflexe
Pozorování
Pozorování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Známkou
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza textu
Analýza textu
Didaktický test
Didaktický test
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Cakirpaloglu, P. Psychologie osobnosti. Grada, 2012.
  • Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy (2., přepracované a doplněné vydání). Grada, 2015.
  • Hewstone, M., & Stroebe, W. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Portál, 2006.
  • Heyes, N. Základy sociální psychologie. Grada, 2013.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. Social psychology (Seventh edition). Pearson, 2014.
  • Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata (2. praprac. vyd.). Karolinum, 2003.
  • Komárková, R., Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik. Grada, 2001.
  • Koťa, J., Trpišovská, D., & Vacínová, M. Sociální psychologie: vybrané kapitoly. Univerzita J. A. Komenského, 2013.
  • Leix, A. E., & Pacholík, V. Sociální psychologie. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2018.
  • Myers, D. G. Sociální psychologie. Edika, 2016.
  • Nakonečný, M. Sociální psychologie. Grada, 2020.
  • Pacholík, V., Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2015.
  • Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie I. Portál, 1998.
  • Výrost, J., & Slaměník, I. Sociální psychologie (2., přeprac. a rozš. vyd.). Grada, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr