Předmět: Specifické postupy při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Specifické postupy při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami
Kód předmětu USP/UP3SD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Základní terminologie - možnosti vzdělávání dítěte se specifickými potřebami. - Integrace, segregace. - Inkluze. - Legislativní zakotvení. - Specifika přístupů k dětem s mentálním postižením. - Specifika přístupů k dětem se zrakovým postižením. - Specifika přístupů dětem se sluchovým postižením. - Specifika přístupů dětem se somatickým postižením. - Specifika přístupů k dětem s poruchami učení. - Specifika přístupů k dětem s narušenou komunikační schopností. - Specifika přístupů k dětem s kombinovaným handicapem. - Specifika přístupů k dětem ze sociálně znevýhodněného, nepodnětného prostředí. - Specifika přístupů k dětem z kulturně odlišného prostředí. - Instituce pedagogického poradenství a péče.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace, Individuální práce studentů
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
vysvětlit systém vzdělávání dětí se SVP v České Republice
vysvětlit systém vzdělávání dětí se SVP v České Republice
popsat jednotlivé kategorie dětí se znevýhodněním, postižením
popsat jednotlivé kategorie dětí se znevýhodněním, postižením
vymezit specifika dětí podle jeho individuality
vymezit specifika dětí podle jeho individuality
představit přístup k dětem se SVP v mateřské škol
představit přístup k dětem se SVP v mateřské škol
Odborné dovednosti
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy
použít strategie pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
použít strategie pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
navrhnout aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
navrhnout aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
realizovat aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
realizovat aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza prezentace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza prezentace studenta
Známkou
Známkou
Analýza prezentace studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky.. Praha: Portál., 2010.
  • Machů, E. Práce s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami - nadané dítě předškolního věku.. Zlín: UTB, 2013.
  • Michalík, J. Škola pro všechny, aneb Integrace je když.. Vsetín: ZŠ Integra., 2002.
  • Michalík, J. Školská integrace dětí s postižením.. Olomouc: Univerzita Palackého., 1999.
  • Müller, O. et al. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP., 2004.
  • Růžičková, V. (ed.). Integrace zrakově a kombinovaně postižených žáků.. Olomouc: UP., 2007.
  • Vágnerová, M. Patopsychologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál., 2004.
  • Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy.. Praha: Karolinum., 2005.
  • Vašíková, J., & Žáková, I. Speech Therapy Prevention in Kindergarten.. Acta Educationis Generalis, 7(2), 69-78., 2017.
  • Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika.. Brno: Paido, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr