|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní terminologie - možnosti vzdělávání dítěte se specifickými potřebami. - Integrace, segregace. - Inkluze. - Legislativní zakotvení. - Specifika přístupů k dětem s mentálním postižením. - Specifika přístupů k dětem se zrakovým postižením. - Specifika přístupů dětem se sluchovým postižením. - Specifika přístupů dětem se somatickým postižením. - Specifika přístupů k dětem s poruchami učení. - Specifika přístupů k dětem s narušenou komunikační schopností. - Specifika přístupů k dětem s kombinovaným handicapem. - Specifika přístupů k dětem ze sociálně znevýhodněného, nepodnětného prostředí. - Specifika přístupů k dětem z kulturně odlišného prostředí. - Instituce pedagogického poradenství a péče.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza prezentace, Individuální práce studentů
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
| definovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami |
| vysvětlit systém vzdělávání dětí se SVP v České Republice |
| vysvětlit systém vzdělávání dětí se SVP v České Republice |
| popsat jednotlivé kategorie dětí se znevýhodněním, postižením |
| popsat jednotlivé kategorie dětí se znevýhodněním, postižením |
| vymezit specifika dětí podle jeho individuality |
| vymezit specifika dětí podle jeho individuality |
| představit přístup k dětem se SVP v mateřské škol |
| představit přístup k dětem se SVP v mateřské škol |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| použít strategie pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
| použít strategie pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
| navrhnout aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
| navrhnout aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
| realizovat aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
| realizovat aktivity pro práci s dítětem s SVP v mateřské škole |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza prezentace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza prezentace studenta |
| Známkou |
| Známkou |
| Analýza prezentace studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky.. Praha: Portál., 2010.
-
Machů, E. Práce s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami - nadané dítě předškolního věku.. Zlín: UTB, 2013.
-
Michalík, J. Škola pro všechny, aneb Integrace je když.. Vsetín: ZŠ Integra., 2002.
-
Michalík, J. Školská integrace dětí s postižením.. Olomouc: Univerzita Palackého., 1999.
-
Müller, O. et al. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP., 2004.
-
Růžičková, V. (ed.). Integrace zrakově a kombinovaně postižených žáků.. Olomouc: UP., 2007.
-
Vágnerová, M. Patopsychologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál., 2004.
-
Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy.. Praha: Karolinum., 2005.
-
Vašíková, J., & Žáková, I. Speech Therapy Prevention in Kindergarten.. Acta Educationis Generalis, 7(2), 69-78., 2017.
-
Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika.. Brno: Paido, 2004.
|