|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Sociální interakce a komunikace. - Specifikum komunikace v prostředí mateřské školy - účastníci, podmínky. - Verbální a neverbální komunikace. - Specifikum neverbální komunikace dítěte předškolního věku. - Rozvoj empatie a naslouchání v komunikaci v MŠ. - Asertivní komunikace - východiska, principy, techniky. - Asertivní komunikace - nácvik technik v modelových situacích. - Konfliktní situace a komunikační strategie k jejich řešení. - Prezentační dovednosti učitele mateřské školy. - Role učitele jako hlavního komunikátora v prostředí mateřské školy. - Dítě předškolního věku jako aktivní iniciátor komunikace v MŠ. - Komunikace dítěte předškolního věku s vrstevníky ve skupině. - Rámce a struktury komunikace učitele a dítěte v mateřské škole. - Rozvoj komunikační kompetence dítěte předškolního věku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Sebereflexe, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat prostředky verbální a neverbální komunikace |
| definovat prostředky verbální a neverbální komunikace |
| charakterizovat specifika komunikace v prostředí mateřské školy |
| charakterizovat specifika komunikace v prostředí mateřské školy |
| vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
| vysvětlit podstatu a užívání asertivní komunikace |
| charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí mateřské školy |
| charakterizovat roli učitele jako hlavního komunikátora v prostředí mateřské školy |
| popsat rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
| popsat rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| navrhnout řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| zdůvodnit řešení modelových situací v prostředí mateřské školy |
| použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem |
| použít strategii asertivní komunikace v modelových situacích komunikace mezi učitelem a rodičem |
| navhnout aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
| navhnout aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
| realizovat aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
| realizovat aktivity pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte předškolního věku |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Týmová práce |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Týmová práce |
| Sebereflexe |
| Sebereflexe |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
Bytešníková, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku.. Brno: Masarykova univerzita., 2007.
-
DeVito, J. A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání.. Praha: Grada., 2008.
-
Fontana, D. Sociální dovednosti v praxi.. Praha: Portál, 2017.
-
Havigerová, J. M. Projevy dětské zvídavosti: získávání informací a kladení otázek od předškolního věku v kontextu intelektového nadání.. Praha: Grada, 2013.
-
Navrátilová, H. Children´s Initiations in Communication with Preschool Teachers. Acta Educationis Generalis, 7(2), 42 ? 55.. 2017.
-
Navrátilová, H. Učitel mateřské školy a jeho postavení ve školském systému. In Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2015.
-
Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada. 2005.
-
Sperry, R. W. Komunikace v problémových situacích s dítětem v MŠ.. Praha: Portál., 2016.
-
Syslová, Z., & Chaloupková, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy.. Brno: Masarykova univerzita., 2015.
-
Syslová, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy.. Praha: Grada, 2013.
|