Předmět: Základy výtvarné kultury

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Základy výtvarné kultury
Kód předmětu USP/UP2VK
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
  • Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
Obsah předmětu
- Problematika i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu. - Významné etapy vývoje výtvarného umění. - Orientace ve výtvarném umění a památkách v České republice. - Výtvarná kultura, výtvarné umění. - Cíl a obsah výtvarného umění. - Komunikace v umění; vizuální znakové prostředky v umění. - Umění, výtvarné umění v životě dítěte.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Exkurze
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat základní pojmy (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání)
definovat základní pojmy (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání)
popsat problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu
popsat problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu
popsat cíl a obsah výtvarného umění
popsat cíl a obsah výtvarného umění
vysvětlit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte
vysvětlit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte
popsat výtvarné umění a vybrané památky v České republice
popsat výtvarné umění a vybrané památky v České republice
Odborné dovednosti
aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu
aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu
aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu
aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu
zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte
zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte
rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice
rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice
vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti předškolního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním
vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti předškolního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze
Exkurze
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • BALEKA, J. Výtvarné umění. Výkladový slovník malířství, sochařství, grafika. Praha, 1997.
  • BERNARDOVÁ, E. Moderní umění. Praha, 2001.
  • DEMPSEYOVÁ, A. Umělecké styly, školy a hnutí. Bratislava, 2002.
  • GERO, Š., HUSÁR, J., SOKOLOVÁ, K. Úvod do teórie výtvarnej kultúry. Banská Bystrica, 1997.
  • GOMBRICH, E. H. The Story of Art. London, 1970.
  • HRIVŇÁKOVÁ, S. Načo nám je výtvarná výchova. Nitra, 2006.
  • LITTLE, S. .. izmy. Ako rozumieť umeniu. Bratislava, 2012.
  • SZIMETHOVÁ, M. Základy výtvarné kultury - studijní opora. Zlín, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr