Předmět: Logika, množiny, relace

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Logika, množiny, relace
Kód předmětu USP/UP2LM
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výroky - pravdivostní hodnota výroků, negace výroků. 2. Výroky - výrokové formy a formule, tautologie. 3. Kontradikce, splnitelná výroková formule. 4. Operace s výroky, tabulky pravdivostních hodnot. 5. Množiny - prvek množiny, vztahy mezi množinami. 6. Množiny - znázornění množin Vennovými a jinými diagramy. 7. Operace s množinami a jejich vlastnosti. 8. Relace na množinách - vlastnosti binárních relací v množině. 9. Tranzitivnost, souvislost a relace uspořádání. 10. Binární relace a její graf, doplňková relace, inverzní relace, složená relace. 11. Zobrazení - vlastnosti zobrazení, inverzní zobrazení, složené zobrazení, určení zobrazení a rovnost. 12. Rovinné a prostorové geometrické útvary a jejich vlastnosti a charakteristiky. 13. Rozlišení rovinných útvarů od prostorových, sítě těles. 14. Orientace v rovině pomocí pojmů, orientace v prostoru ve vztahu k předmětům v prostoru, orientace různých předmětů v prostoru.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat význam výrokové logiky pro předškolní vzdělávání
popsat význam výrokové logiky pro předškolní vzdělávání
analyzovat vztahy mezi množinami na základě symbolických zápisů
analyzovat vztahy mezi množinami na základě symbolických zápisů
charakterizovat kartézské součiny v množinových zápisech
charakterizovat kartézské součiny v množinových zápisech
vysvětlit význam ekvivalentních množin pro předškolní edukaci
vysvětlit význam ekvivalentních množin pro předškolní edukaci
uvést a zhodnotit jednotlivé typy zobrazení ve vztahu k úlohám pro děti předškolního věku
uvést a zhodnotit jednotlivé typy zobrazení ve vztahu k úlohám pro děti předškolního věku
Odborné dovednosti
zdůvodnit vazby ve složených výrocích
zdůvodnit vazby ve složených výrocích
propojovat znalosti z výrokové logiky při tvorbě učebních úloh pro děti předškolního věku
propojovat znalosti z výrokové logiky při tvorbě učebních úloh pro děti předškolního věku
formulovat zjištění z kartézských a uzlových grafů
formulovat zjištění z kartézských a uzlových grafů
Výsledky učení
Odborné znalosti
pozice výrokové logiky v předškolním vzdělávání
pozice výrokové logiky v předškolním vzdělávání
pravdivostní hodnoty výroků v konjunkci, disjunkci, implikaci a ekvivalenci
pravdivostní hodnoty výroků v konjunkci, disjunkci, implikaci a ekvivalenci
určení množiny výčtem prvků a charakteristickou vlastností
určení množiny výčtem prvků a charakteristickou vlastností
operace s množinami - průnik, sjednocení, rozdíl a doplněk množiny
operace s množinami - průnik, sjednocení, rozdíl a doplněk množiny
binární relace v množině, určení relací na základě kartézského součinu
binární relace v množině, určení relací na základě kartézského součinu
Odborné dovednosti
určit pravdivostní hodnotu výroku
určit pravdivostní hodnotu výroku
identifikovat kvantifikované výroky
identifikovat kvantifikované výroky
určit průnik, sjednocení, rozdíl a doplněk množiny
určit průnik, sjednocení, rozdíl a doplněk množiny
tvořit učební úlohy s výroky a množinami
tvořit učební úlohy s výroky a množinami
identifikovat binární relace v množině na základě uzlových grafů
identifikovat binární relace v množině na základě uzlových grafů
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Práce studentů ve dvojicích
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Známkou
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Známkou
Písemná zkouška
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Doporučená literatura
  • GEROVÁ, Ľ. Propedeutika matematiky a počiatočné matematické predstavy. Banská Bystrica, 2007.
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha, 2001.
  • Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2010.
  • Krajcarová, J., & Pavelková, M. Umělecké vzdělávání u dětí s matematickým nadáním. Kreatívne vzdelávanie. In CREA-AE 2014. Zohor: Virvar, 2014.
  • Panáčová, J. & Beránek, J. Základy elementární matematiky s didaktikou pro učitelství 1. stupně ZŠ.. Masarykova univerzita, 2020.
  • PARTOVÁ, E. Relácie a ich aplikácie v predškolskej matematike. Bratislava, 2004.
  • Staudková, H., Tůmová, V., & Landová, V.. Matematika. Numerace, sčítání a odčítání do 6.. Všeň: Alter, 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr