Vyučující
|
-
Jelénková Libuše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní hudební terminologie (tón, tónová řada, stupnice atd.). 2. Základní hudební terminologie (druhy not, notový klíč, notová osnova atd.). 3. Metro-rytmické vztahy (metrum, takt, rytmus). 4. Tónová soustava a základy notopisu. 5. Posuvky a předznamenání. 6. Terminologie hudební harmonie (interval, akord, tónina). 7. Stupnice durové. 8. Stupnice mollové. 9. Intervaly základní. 10. Intervaly odvozené. 11. Kvintakordy. 12. Obraty kvintakordů. 13. Základní harmonické funkce. 14. Vybraná období dějin hudby.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Analýza uměleckého díla
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojmy notopisu |
definovat základní pojmy notopisu |
popsat metro-rytmické vztahy |
popsat metro-rytmické vztahy |
vymezit principy dur-mollového systému |
vymezit principy dur-mollového systému |
definovat intervaly a stavbu kvintakordu |
definovat intervaly a stavbu kvintakordu |
charakterizovat tvorbu vybraných hudebních slohů |
charakterizovat tvorbu vybraných hudebních slohů |
Odborné dovednosti |
---|
užívat pojmů hudební teorie |
užívat pojmů hudební teorie |
prokázat dobrou orientaci v tónové soustavě |
prokázat dobrou orientaci v tónové soustavě |
aplikovat hudebně teoretické znalosti při analýze notového zápisu |
aplikovat hudebně teoretické znalosti při analýze notového zápisu |
prokázat hudebně teoretické znalosti při písemném testu |
prokázat hudebně teoretické znalosti při písemném testu |
shrnout poznatky v seminární práci na vybrané téma z dějin hudby |
shrnout poznatky v seminární práci na vybrané téma z dějin hudby |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Známkou |
Známkou |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Systematické pozorování studenta |
Systematické pozorování studenta |
Známkou |
Známkou |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Černá, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. In: Musica et Educatio IV., 36-40. Ružomberok: KU, PdF, 2012.
-
GRIGOVÁ, V. Všeobecná hudební nauka. Olomouc, 1998.
-
Jelénková, L. Problematika nedostatků v Rámcovém vzdělávacím programu se zaměřením na hudební výchovu. In Musica et Educatio IV, 36-40. Ružomberok: KU, PdF, 2012.
-
Machů, E. Analyzing Differentiated Instructions in Inclusive Education of Gifted Preschoolers, Proceedia ? Social and Behavioral Sciences. Elsevier, 171, 1147- 1155. 2015.
-
Machů, E. Hudební výchova v mateřské škole. Distanční studijní opora.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2014.
-
Martineau, J. Tajemství hudby: melodie, rytmus, harmonie. Praha: Dokořán, 2012.
-
MARTINEAU, J. Tajemství hudby. Praha: Dokořán, 2012.
-
Powell, J. Jak funguje hudba: průvodce posluchače vědou a psychologií krásných zvuků. Praha: Dokořán, 2012.
-
Režný, P. Elementární hudební teorie. Olomouc: UPOL, 2008.
-
Režný, P. Elementární hudební teorie. Olomouc: UPOL, 2008.
-
ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha, 1991.
|