|
Vyučující
|
-
Obonya Juraj, Mgr. PhD.
-
Jančík Petrová Zuzana, doc. PhDr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení temotvorných pojmů: věda, teorie, paradigma, diskurs. - Systém pedagogických věd a místo filozofie výchovy a teorií výchovy a vzdělávání v něm. - Teorie učení, epistemologická východiska vyučování a jejich vztah k teoriím výchovy a vzdělávání. - Přehled teorií výchovy a vzdělávání podle vybraných autorů. - Personalistické, humanistické teorie. - Role učitele a dítěte v personalistických a humanistických teoriích. - Akademické teorie, základní program akademických teorií, role učitele v akademických teoriích. - Spiritualistické a sociální teorie - základní přehled. - Kognitivně-psychologické teorie. - Prekoncepty dítěte, žáka a konstruktivistické didaktické postupy v aplikaci na předškolní vzdělávání. - Sociokognitivní teorie a jejich přístupy. - Sociálně-historická teorie a teorie kooperativního vyučování v aplikaci na předškolní vzdělávání. - Technologické teorie (informačně - multimediální teorie). - Klíčové osobnosti jednotlivých teoretických přístupů a jejich vliv na rozvoj předškolní pedagogiky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Příprava na zápočet
- 23 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy problematiky (věda, teorie, paradigma, diskurs) |
| definovat základní pojmy problematiky (věda, teorie, paradigma, diskurs) |
| objasnit postavení filozofie výchovy a teorií výchovy v systému pedagogických věd |
| objasnit postavení filozofie výchovy a teorií výchovy v systému pedagogických věd |
| objasnit vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání |
| objasnit vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání |
| definovat klíčové teze jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání |
| definovat klíčové teze jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání |
| analyzovat vztah mezi jednotlivými teoriemi výchovy a vzdělávání a podobami a zaměřením předškolním vzdělávání |
| analyzovat vztah mezi jednotlivými teoriemi výchovy a vzdělávání a podobami a zaměřením předškolním vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání na základe identifikace společných tematických propojení |
| diskutovat vztah teorií učení, epistemologických východisek vyučování k teoriím výchovy a vzdělávání na základe identifikace společných tematických propojení |
| stanovit kritéria na porovnání jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní |
| stanovit kritéria na porovnání jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní |
| porovnat jednotlivé teorie výchovy a vzdělávaní na základě jejich klíčových tezí týkajících se vymezení výchovy a vzdělávání |
| porovnat jednotlivé teorie výchovy a vzdělávaní na základě jejich klíčových tezí týkajících se vymezení výchovy a vzdělávání |
| argumentovat ve prospěch rozličných rolí učitele z pohledu jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání |
| argumentovat ve prospěch rozličných rolí učitele z pohledu jednotlivých teorií výchovy a vzdělávání |
| provést výběr klíčových tezí jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní zohledňující jejich relevanci pro potřeby předškolního vzdělávání |
| provést výběr klíčových tezí jednotlivých teorií výchovy a vzdělávaní zohledňující jejich relevanci pro potřeby předškolního vzdělávání |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Projekce (statická, dynamická) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Zpracování prezentace |
| Známkou |
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
-
Kaščák, O., Pupala, B. Výchova a vzdelávanie v základnych diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009.
-
Lasahn, R. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1992.
-
Liessmann, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2010.
-
Pelikán, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2011.
-
PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. UK Praha: Karolinum, 2005.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2007.
-
Strouhal, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013.
-
ZELINA, M. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava, 2011.
|