Předmět: Psychologická propedeutika

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Psychologická propedeutika
Kód předmětu USP/UP1PP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černíková Michaela, Bc.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vznik psychologie, definice oboru, hlavní oblasti a metody Mozek jako orgánový základ psychiky Zpracování informací a mentální reprezentace, specifika předškolního věku Vědomí včetně specifik předškolního věku Vybraná témata z oblasti senzorického poznávání, specifika předškolního věku Pozornost včetně specifik předškolního věku Paměť včetně specifik předškolního věku Jazyk a řeč, včetně specifik předškolního věku Emoce, včetně specifik předškolního věku Motivace - vybrané aspekty související s vzděláváním, specifika předškolního věku Učení Inteligence, myšlení a kreativita - včetně specifik předškolního věku Shrnutí učiva

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Exkurze
  • Exkurze - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 9 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie
definovat podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie
vysvětlit současné základní poznatky o zpracovávání informací a mentálních reprezentacích
vysvětlit současné základní poznatky o zpracovávání informací a mentálních reprezentacích
vysvětlit současné základní poznatky o psychických funkcích lidského mozku
vysvětlit současné základní poznatky o psychických funkcích lidského mozku
popsat a vysvětlit vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost
popsat a vysvětlit vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost
vysvětlit význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality vzdělávání a osobního života
vysvětlit význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality vzdělávání a osobního života
Odborné dovednosti
vytvořit schéma demonstrující součinnost složek paměti
vytvořit schéma demonstrující součinnost složek paměti
navrhnout příklady optických nebo sluchových iluzí
navrhnout příklady optických nebo sluchových iluzí
uvést možné důsledky poškození dílčích psychických funkcí pro vzdělávání, sociální a profesní život člověka
uvést možné důsledky poškození dílčích psychických funkcí pro vzdělávání, sociální a profesní život člověka
navrhnout příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie
navrhnout příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie
vytvořit časovou osu s významnými mezníky historie psychologie
vytvořit časovou osu s významnými mezníky historie psychologie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Exkurze
Exkurze
Demonstrace
Demonstrace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pozorování
Pozorování
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Sebereflexe
Sebereflexe
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Známkou
Známkou
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Esej
Esej
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Didaktický test
Didaktický test
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Dotazník
Dotazník
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.. Praha: Grada, 2012. ISBN 97 802 474 0331.
  • Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
  • Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
  • Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzděláván. Praha: Grada, 2018.
  • Kohoutek, R. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002.
  • Mertin, Gillernová. Psychologie pro učitelky mateřské školky. 2015.
  • Nakonečný, M. Obecná psychologie.. Triton, 2015.
  • Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W. A. (Eds.). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012.
  • Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie.. Praha: Grada, 2021.
  • Plháková, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006.
  • Plháková, A. Obecná psychologie.. Academia, 2023.
  • Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007.
  • Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi.. Grada, 2020.
  • Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů.. Grada, 2019.
  • Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Grada, 2021.
  • Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy.. Grada, 2011.
  • Vágnerová, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. Praha: Karolinum, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr