|
Vyučující
|
-
Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Teorie hry, pojetí hry v historickém kontextu, hra v pedagogických koncepcích významných představitelů. - Specifika hry dětí předškolního věku, atributy a znaky hry. - Vývojové etapy hry, typologie her. - Využití edukační hry v mateřské škole. - Role učitele a dítěte ve hře. - Hra jako aktivita v procesu učení. - Hra jako metoda, hra jako diagnostický prostředek. - Plánování herních aktivit v kontextu školních a třídních vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání. - Praktické využití hry a hraček v kontextu školních a třídních vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání. - Dramatizace a dramatická hra v mateřské škole. - Historický pohled na hračku, hračka v současnosti. - Didaktické hračky a jejich využití. - Návrh didaktické hračky a její využití v edukačním procesu. - Realizace herních projektů a jejich prezentace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 22 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat teoretická východiska hry a hračky v historickém i současném pojetí |
| popsat teoretická východiska hry a hračky v historickém i současném pojetí |
| vymezit typy a funkce her a hraček a jejich využití v předškolním vzdělávání |
| vymezit typy a funkce her a hraček a jejich využití v předškolním vzdělávání |
| navrhnout plán herních aktivit v kontextu vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání |
| navrhnout plán herních aktivit v kontextu vzdělávacích programů pro předškolní vzdělávání |
| vymezit specifika hry dětí předškolního věku |
| vymezit specifika hry dětí předškolního věku |
| určit didaktické hračky a jejich využití |
| určit didaktické hračky a jejich využití |
| Odborné dovednosti |
|---|
| definovat hru a hračku v historickém i současném kontextu |
| definovat hru a hračku v historickém i současném kontextu |
| popsat typy a funkce her a hraček a jejich význam v předškolním vzdělávání |
| popsat typy a funkce her a hraček a jejich význam v předškolním vzdělávání |
| navrhnout vhodné herní aktivity s ohledem na specifika dětí předškolního věku |
| navrhnout vhodné herní aktivity s ohledem na specifika dětí předškolního věku |
| zapojit se aktivně do cvičení a her pro využití v praxi učitele mateřských škol |
| zapojit se aktivně do cvičení a her pro využití v praxi učitele mateřských škol |
| navrhnout a realizovat herní aktivitu, hru či hračku využitelnou v praxi mateřské školy |
| navrhnout a realizovat herní aktivitu, hru či hračku využitelnou v praxi mateřské školy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Zpracování prezentace |
| Známkou |
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Brooker, L., Blaise, M., & Edwards, S. The SAGE Handbook of Play and Learning in Early Childhood.. Sage, 2014.
-
Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Grada, 2005.
-
Mišurcová, V., Fixl, V., & Fišer, J. Hra a hračka v životě dítěte. SPN, 1980.
-
Navrátilová, H., & Petrů Puhrová, B. Máme hračku, tak co s ní? Od teorie k verifikaci v mateřské škole. UTB, 2018.
-
Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Grada, 2016.
-
Suchánková, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Portál, 2014.
-
Svobodová, E. Vzdělávání v mateřské škole. Portál, 2010.
|