Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Definování základních pojmů: zdraví, podpora zdraví, zdravotní výchova. - Primární, sekundární, terciární prevence. - Zdravotně výchovné aktivity. - Životní styl. Bio-psycho-socio-kulturní determinace zdraví. - Zdraví jako nejvyšší hodnotu lidského bytí. - Prozdravotní postoje, hodnoty a způsobilosti. - Osobnostní a sociální rozvoj dětí. - Význam pohybu pro zdraví. - Lidské tělo a jeho funkce. - Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence. - Význam rodiny a prosociálních vztahů pro zdraví. - Zásady zdravého života a péče o zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu, Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
koncept podpory zdraví, prevence a trvale udržitelného způsobu života |
koncept podpory zdraví, prevence a trvale udržitelného způsobu života |
atributy kvality života a faktory, které ho ovlivňují |
atributy kvality života a faktory, které ho ovlivňují |
zdraví podporující vzorce chování |
zdraví podporující vzorce chování |
způsoby podpory zdraví a prevence nemocí |
způsoby podpory zdraví a prevence nemocí |
bariéry zdravého životního stylu |
bariéry zdravého životního stylu |
Odborné dovednosti |
---|
vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví |
vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví |
upevňovat návyky ve zvládání zdravotních obtíží |
upevňovat návyky ve zvládání zdravotních obtíží |
podporovat zdraví podporující postoje |
podporovat zdraví podporující postoje |
vytvářet zdravotně optimální hodnotový systém |
vytvářet zdravotně optimální hodnotový systém |
hodnotit proces zdravotně výchovných aktivit |
hodnotit proces zdravotně výchovných aktivit |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Bašková, M. Výchova k zdraviu. Bratislava: Osveta., 2009.
-
Havlínová, M. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola (2., rozš. vyd.).. Praha: Portál., 2006.
-
Liba, J. Výchova k zdraviu.. Prešov: PU., 2010.
-
Mužíková, L., Mužík, V., & Kachlík, P. Výchova ke zdraví v záměru škola a zdraví 21. In Řehulka, E. (Ed.) Škola a zdraví 21 (School and Health 21).. Brno: MU., 2006.
-
Wiegerová, A., & Bicková, G. Na pomoc projektu: Školy podporujúce zdravie.. Bratislava: OZ V4 pri Pedagogickej fakulte UK v Bratislave., 2004.
-
Wiegerová, A., Kršjaková, S., & Božik, R. Realizacjia praktyki pedagogicznej w kursie pedagogika zdrowia na pdf uk (uniwersytet komenskiego) w Bratysławie. In Klimaszewska, A.. Jezyk współczesnej pedagogiki 2, Siedlce, 2008.
-
Zelina, M. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra.. Bratislava: SPN., 2004.
|