Předmět: Výchova ke zdraví

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Výchova ke zdraví
Kód předmětu USP/UK6VZ
Organizační forma výuky Cvičení + E-learning
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Definování základních pojmů: zdraví, podpora zdraví, zdravotní výchova. - Primární, sekundární, terciární prevence. - Zdravotně výchovné aktivity. - Životní styl. Bio-psycho-socio-kulturní determinace zdraví. - Zdraví jako nejvyšší hodnotu lidského bytí. - Prozdravotní postoje, hodnoty a způsobilosti. - Osobnostní a sociální rozvoj dětí. - Význam pohybu pro zdraví. - Lidské tělo a jeho funkce. - Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence. - Význam rodiny a prosociálních vztahů pro zdraví. - Zásady zdravého života a péče o zdraví.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu, Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
koncept podpory zdraví, prevence a trvale udržitelného způsobu života
koncept podpory zdraví, prevence a trvale udržitelného způsobu života
atributy kvality života a faktory, které ho ovlivňují
atributy kvality života a faktory, které ho ovlivňují
zdraví podporující vzorce chování
zdraví podporující vzorce chování
způsoby podpory zdraví a prevence nemocí
způsoby podpory zdraví a prevence nemocí
bariéry zdravého životního stylu
bariéry zdravého životního stylu
Odborné dovednosti
vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví
vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví
upevňovat návyky ve zvládání zdravotních obtíží
upevňovat návyky ve zvládání zdravotních obtíží
podporovat zdraví podporující postoje
podporovat zdraví podporující postoje
vytvářet zdravotně optimální hodnotový systém
vytvářet zdravotně optimální hodnotový systém
hodnotit proces zdravotně výchovných aktivit
hodnotit proces zdravotně výchovných aktivit
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Rozbor portfolia studenta
Analýza edukačního materiálu
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Bašková, M. Výchova k zdraviu. Bratislava: Osveta., 2009.
  • Havlínová, M. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola (2., rozš. vyd.).. Praha: Portál., 2006.
  • Liba, J. Výchova k zdraviu.. Prešov: PU., 2010.
  • Mužíková, L., Mužík, V., & Kachlík, P. Výchova ke zdraví v záměru škola a zdraví 21. In Řehulka, E. (Ed.) Škola a zdraví 21 (School and Health 21).. Brno: MU., 2006.
  • Wiegerová, A., & Bicková, G. Na pomoc projektu: Školy podporujúce zdravie.. Bratislava: OZ V4 pri Pedagogickej fakulte UK v Bratislave., 2004.
  • Wiegerová, A., Kršjaková, S., & Božik, R. Realizacjia praktyki pedagogicznej w kursie pedagogika zdrowia na pdf uk (uniwersytet komenskiego) w Bratysławie. In Klimaszewska, A.. Jezyk współczesnej pedagogiki 2, Siedlce, 2008.
  • Zelina, M. Teórie výchovy alebo hľadanie dobra.. Bratislava: SPN., 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr