|
Vyučující
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Teoretické základy PVČ - Čas a časovost lidské existence; volný a disponibilní čas - Pojmové a terminologické souvislosti (od mimoškolní výchovy k PVČ; funkce, cíle, podmínky a prostředky výchovy ve volném čase) - PVČ v kontextu dalších pedagogických oborů Historie a současnost PVČ na území ČR - Historické kořeny: od scholé a pedagogické teleologie po 2. světovou válku - Volný čas v Čechách po 2. světové válce a v současnosti - Holistická výchova a zážitková pedagogika - Gymnasion, Prázdninová škola Lipnice, Outward Bound Strukturní momenty PVČ - Hra jako základní programový prostředek PVČ - Osobnost vychovatele a pedagoga VČ, fenomén dobrovolnictví; motivace a hodnotové zakotvení - Specifické metody v PVČ - Sociální prostředí a jeho změny (rodina, škola, vrstevnická skupina)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 60 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| čas a časovost lidské existence, prožívání volného času a jeho pedagogické využití v historických souvislostech |
| čas a časovost lidské existence, prožívání volného času a jeho pedagogické využití v historických souvislostech |
| specifické metody a prostředky PVČ (hra, animace, participace, mentoring) |
| specifické metody a prostředky PVČ (hra, animace, participace, mentoring) |
| výchova v přírodě, holistická výchova a zážitková pedagogika |
| výchova v přírodě, holistická výchova a zážitková pedagogika |
| školní a mimoškolní zařízení PVČ (neziskové organizace, živnosti, obce, náboženské společnosti) |
| školní a mimoškolní zařízení PVČ (neziskové organizace, živnosti, obce, náboženské společnosti) |
| osobnost vychovatele a pedagoga, proměny rodiny a sociálního prostředí |
| osobnost vychovatele a pedagoga, proměny rodiny a sociálního prostředí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišit různá pojetí volného času a jeho pedagogického využití |
| rozlišit různá pojetí volného času a jeho pedagogického využití |
| rozumět specifikům volnočasových aktivit různých věkových skupin (děti a mládež, senioři) |
| rozumět specifikům volnočasových aktivit různých věkových skupin (děti a mládež, senioři) |
| rozlišit školní a mimoškolní zařízení PVČ |
| rozlišit školní a mimoškolní zařízení PVČ |
| zhodnotit tradiční i soudobé přístupy výchovy v přírodě |
| zhodnotit tradiční i soudobé přístupy výchovy v přírodě |
| aplikovat specifické metody PVČ v prevenci sociálně patologických jevů |
| aplikovat specifické metody PVČ v prevenci sociálně patologických jevů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
Činčera, J., Kaplánek, M., & Sýkora, J. (Eds.). Tři cesty k pedagogice volného času. Brno, 2009.
-
Franc, M., & Knapík, J. Volný čas v českých zemích 1957-1967. Praha, 2013.
-
Gintel, A. (Ed.). Zahrady pozemských radostí: Pohled z dějin výchovy v přírodě. Praha, 2019.
-
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha, 2010.
-
Hájek,B., Hofbauer,B., & Pávková,J. Pedagogické ovlivňování volného času: součané trendy. Praha: Portál, 2008.
-
Hofbauer, B., & Kaplánek, M. Kapitoly z pedagogiky volného času: Soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice, 2010.
-
Jirásek, I. Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha, 2019.
-
Kaplánek, M., Bauman, P., Dudová, A., Kočerová, M., Macků, R., & Svobodová, Z. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha, 2017.
-
Knapík, J., & Franc, M. Mezi pionýrským šátkem a mopedem: Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948-1970. Praha, 2018.
-
Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času.. Brno: Paido, 2011.
-
Němec, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno, 2002.
-
Pávková, J., & Hájek, B. Pedagogika volného času.. Praha: Portál., 2002.
-
Pávková, J. Pedagogika volného času: Teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha, 2001.
-
Tůma, J. Pedagogika volného času. Praha, 2018.
-
Vážanský, M., & Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno, 1995.
|