Předmět: Specifika spolupráce MŠ a ZŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Specifika spolupráce MŠ a ZŠ
Kód předmětu USP/UK5MZ
Organizační forma výuky Řízené konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Spolupráce, kooperace, vztah, partnerství, participace. - Vymezení základních pojmů. Význam spolupráce MŠ a ZŠ - výzkumné aspekty. - Polarity a diverzity mateřské školy a základní školy v oblasti institucionální, kurikulární a personální. - Specifika vzdělávání, cíle, obsah, didaktické strategie, organizace v pojetí MŠ a ZŠ. - Specifika socializace v MŠ a ZŠ. - Vedení školy a učitelé MŠ a ZŠ ve vzájemné spolupráci. - Pozice rodičů ve spolupráci MŠ a ZŠ. - Úlohy učitelů a rodičů v adaptaci dítěte na mateřskou školu. - Úlohy učitelů a rodičů v adaptaci dítěte na povinnou školní docházku. - Možnosti, formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ. - Specifické a netradiční formy spolupráce MŠ a ZŠ. - Aspekty školní zralosti a připravenosti ve spolupráci MŠ a ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Analýza textu, Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vyjmenovat pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
vyjmenovat pojmy týkající se vztahu a spolupráce mezi mateřskou a základní školou
charakterizovat úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
charakterizovat úlohy aktérů vzdělávání ve vzájemné spolupráci
popsat polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
popsat polarity a diverzity MŠ a ZŠ v kontextu vzdělávacím, kurikulárním a personálním
definovat formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ
definovat formy a způsoby spolupráce MŠ a ZŠ
vysvětlit proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
vysvětlit proces přechodu dítěte z mateřské školy do základní školy
Odborné dovednosti
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
analyzovat odborný text z oblasti předškolního nebo primárního vzdělávání
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
rozumět specifikům mateřské a základní školy v kontextu obsahu, cílů, organizace a didaktických strategií
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
definovat pojmy spolupráce, partnerství, vztah a participace
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
vymezit význam spolupráce mateřské školy a základní školy s oporou o odbornou literaturu a zdroje
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
navrhnout a obhájit projekt spolupráce mateřské školy a základní školy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Čapek, R. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace.. Praha: Grada, 2013.
  • Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studi. Praha: Karolinum, 2010.
  • Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Karolinum. 2015.
  • Grimmer, T. School readiness and the characteristics of effective learning: the essential guide for early years practitioners. Jessica Kingsley Publishers. 2018.
  • Kaščák, O. Škola ako rituálny priestor. Typi Universitatis Tyrnaviensis. 2010.
  • Kolláriková, Z., & Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál, 2010.
  • Miňová, M. Kooperácia materskej školy s rôznymi inštitúciami. Rokus. 2017.
  • Petrů Puhrová, B., & Majerčíková, J. The Issues of Preschool Education with Focus on School Readiness in the Czech Republic. In: B. Saqipi, & S. Berčnik, Selected Topics in EDUCATION, 2020, Albas: Tiranë, 79?106. 2020.
  • Pohnětalová, Y. Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus., 2015.
  • Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Karolinum. 2002.
  • Rysová, J. O spolupráci MŠ a ZŠ, které nejsou ve společném právním subjektu. Komenský, 4(144), 56?59. 2020.
  • Simonová, J., Potužníková, E., & Straková, J. Poslání a aktuální problémy předškolního vzdělávání ? postoje a názory ředitelek mateřských škol. Orbis Scholae, 11(1), 71?91. 2017.
  • Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace.. Praha: Wolters Kluwer ČR., 2014.
  • Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer. 2016.
  • Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer., 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr