Předmět: Využití matematických her v MŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Využití matematických her v MŠ
Kód předmětu USP/UK5MH
Organizační forma výuky Cvičení + E-learning
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
  • Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktická hra. - Hra a edukační hra. - Matematická hra. - Základní atributy matematické hry. - Různé typologie matematických her. - Matematické pohádky. - Logické hry v matematice. - Strategické hry v matematice. - Hlavolamy v matematice. - Společenské hry a potenciál jejich využití v podmínkách mateřské školy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit základní pojmy související s matematickou hrou
vysvětlit základní pojmy související s matematickou hrou
popsat základní atributy matematické hry
popsat základní atributy matematické hry
definovat metody pro řešení úloh, které integrují prvky matematiky
definovat metody pro řešení úloh, které integrují prvky matematiky
popsat význam logických her ve výuce matematiky
popsat význam logických her ve výuce matematiky
vysvětlit užití matematické hry v edukaci předškolního vzdělávání
vysvětlit užití matematické hry v edukaci předškolního vzdělávání
Odborné dovednosti
navrhnout matematickou hru s prvky matematiky
navrhnout matematickou hru s prvky matematiky
navrhnout úrovně matematické hry
navrhnout úrovně matematické hry
určit organizační formu při realizaci matematických her
určit organizační formu při realizaci matematických her
navrhnout různá řešení logické hry
navrhnout různá řešení logické hry
reflektovat přínos implikace matematické hry do předškolní edukace
reflektovat přínos implikace matematické hry do předškolní edukace
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Demonstrace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Demonstrace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Ficová, L., & Žilková, K. Charakteristika hry Quarto s akcentom na špecifiká matematiky v primárnom vzdelávaní. Plzeň: Západočeská univerzita., 2011.
  • Jančařík, A. Hry v matematice.. Praha: Univerzita Karlova v Praze., 2007.
  • Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi.. Praha: Grada, 2005.
  • Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016.
  • Svobodová, E., Vachova, A., & Vitecková, M. Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ.. Praha: Portál, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr