|
Vyučující
|
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktická hra. 2. Hra a edukační hra. 3. Matematická hra. 4. Základní atributy matematické hry. 5. Různé typologie matematických her. 6. Matematické pohádky. 7. Logické hry v matematice. 8. Strategické hry v matematice. 9. Hlavolamy v matematice. 10. Společenské hry a potenciál jejich využití v podmínkách mateřské školy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vysvětlit základní pojmy související s matematickou hrou |
| vysvětlit základní pojmy související s matematickou hrou |
| popsat základní atributy matematické hry |
| popsat základní atributy matematické hry |
| definovat metody pro řešení úloh, které integrují prvky matematiky |
| definovat metody pro řešení úloh, které integrují prvky matematiky |
| popsat význam logických her ve výuce matematiky |
| popsat význam logických her ve výuce matematiky |
| vysvětlit užití matematické hry v edukaci předškolního vzdělávání |
| vysvětlit užití matematické hry v edukaci předškolního vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout matematickou hru s prvky matematiky |
| navrhnout matematickou hru s prvky matematiky |
| navrhnout úrovně matematické hry |
| navrhnout úrovně matematické hry |
| určit organizační formu při realizaci matematických her |
| určit organizační formu při realizaci matematických her |
| navrhnout různá řešení logické hry |
| navrhnout různá řešení logické hry |
| reflektovat přínos implikace matematické hry do předškolní edukace |
| reflektovat přínos implikace matematické hry do předškolní edukace |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Demonstrace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Demonstrace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Ficová, L., & Žilková, K. Charakteristika hry Quarto s akcentom na špecifiká matematiky v primárnom vzdelávaní. Plzeň: Západočeská univerzita., 2011.
-
Jančařík, A. Hry v matematice.. Praha: Univerzita Karlova v Praze., 2007.
-
Koťátková, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi.. Praha: Grada, 2005.
-
Krejčová, E. Hry a matematika na 1. stupni základné školy. SPN. 2015.
-
Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016.
-
Svobodová, E., Vachova, A., & Vitecková, M. Do školky za zvířátky: metodika práce s příběhy v MŠ.. Praha: Portál, 2012.
|