Vyučující
|
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do dramatické výchovy (principy, cíle, prostředky, metody). - Pedagogicko-psychologická a divadelní východiska. - Didaktická východiska dramatické výchovy. - Proces a produkt v dramatické výchově. - Úloha dramatické výchovy v rozvoji osobnosti dítěte a osvojování potřebných kompetencí. - Dramatické hry, cvičení a improvizace. - Náměty a témata pro dramatickou výchovu v předškolním vzdělávání. - Pozice učitele v dramatické výchově. - Literární náměty a texty vhodné pro využití v dramatické výchově v mateřské škole. - Tvorba a realizace projektu dramatické výchovy v mateřské škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Týmová práce, Analýza uměleckého díla, Zážitková (sebezkušenostní), Sebereflexe, Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
principy a východiska dramatické výchovy |
principy a východiska dramatické výchovy |
metody a techniky dramatické výchovy využitelné v předškolním vzdělávání |
metody a techniky dramatické výchovy využitelné v předškolním vzdělávání |
volby literárních a dramatických námětů a textů pro využití v mateřské škole |
volby literárních a dramatických námětů a textů pro využití v mateřské škole |
dramatizace s dětmi předškolního věku |
dramatizace s dětmi předškolního věku |
úlohy učitele v dramatické výchově |
úlohy učitele v dramatické výchově |
Odborné dovednosti |
---|
popsat základní principy dramatické výchovy |
popsat základní principy dramatické výchovy |
užívat průpravná cvičení a hry rozvíjející osobnost a kompetence dětí |
užívat průpravná cvičení a hry rozvíjející osobnost a kompetence dětí |
zná vybrané metody a techniky dramatické výchovy |
zná vybrané metody a techniky dramatické výchovy |
navrhovat a realizovat dramatizaci s dětmi předškolního věku |
navrhovat a realizovat dramatizaci s dětmi předškolního věku |
reflektovat uplatňování dramatické výchovy v předškolním vzdělávání |
reflektovat uplatňování dramatické výchovy v předškolním vzdělávání |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Cílková, E., & Hříbková, I. Děti hrají divadlo: scénáře pohádkových her a příběhů pro děti od 4 do 12 let. Portál, 2005.
-
Machková, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta., 2007.
-
Machková, E. Úvod do studia dramatické výchovy. NIPOS, 2007.
-
Svobodová, E., & Švejdová, H. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Portál, 2011.
-
Štembergová-Kratochvílová, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Sdružení pro tvořivou dramatiku., 1994.
-
Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Grada, 2008.
-
Water, M. van de, McAvoy, M., & Hunt, K. Drama and education: performance methodologies for teaching and learning. Routledge, Taylor & Francis Group., 2015.
|