Předmět: Dramatická výchova v MŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Dramatická výchova v MŠ
Kód předmětu USP/UK5DV
Organizační forma výuky Cvičení + Řízené konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do dramatické výchovy (principy, cíle, prostředky, metody). - Pedagogicko-psychologická a divadelní východiska. - Didaktická východiska dramatické výchovy. - Proces a produkt v dramatické výchově. - Úloha dramatické výchovy v rozvoji osobnosti dítěte a osvojování potřebných kompetencí. - Dramatické hry, cvičení a improvizace. - Náměty a témata pro dramatickou výchovu v předškolním vzdělávání. - Pozice učitele v dramatické výchově. - Literární náměty a texty vhodné pro využití v dramatické výchově v mateřské škole. - Tvorba a realizace projektu dramatické výchovy v mateřské škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Týmová práce, Analýza uměleckého díla, Zážitková (sebezkušenostní), Sebereflexe, Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
principy a východiska dramatické výchovy
principy a východiska dramatické výchovy
metody a techniky dramatické výchovy využitelné v předškolním vzdělávání
metody a techniky dramatické výchovy využitelné v předškolním vzdělávání
volby literárních a dramatických námětů a textů pro využití v mateřské škole
volby literárních a dramatických námětů a textů pro využití v mateřské škole
dramatizace s dětmi předškolního věku
dramatizace s dětmi předškolního věku
úlohy učitele v dramatické výchově
úlohy učitele v dramatické výchově
Odborné dovednosti
popsat základní principy dramatické výchovy
popsat základní principy dramatické výchovy
užívat průpravná cvičení a hry rozvíjející osobnost a kompetence dětí
užívat průpravná cvičení a hry rozvíjející osobnost a kompetence dětí
zná vybrané metody a techniky dramatické výchovy
zná vybrané metody a techniky dramatické výchovy
navrhovat a realizovat dramatizaci s dětmi předškolního věku
navrhovat a realizovat dramatizaci s dětmi předškolního věku
reflektovat uplatňování dramatické výchovy v předškolním vzdělávání
reflektovat uplatňování dramatické výchovy v předškolním vzdělávání
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Sebereflexe
Sebereflexe
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Týmová práce
Týmová práce
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Cílková, E., & Hříbková, I. Děti hrají divadlo: scénáře pohádkových her a příběhů pro děti od 4 do 12 let. Portál, 2005.
  • Machková, E. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta., 2007.
  • Machková, E. Úvod do studia dramatické výchovy. NIPOS, 2007.
  • Svobodová, E., & Švejdová, H. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Portál, 2011.
  • Štembergová-Kratochvílová, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Sdružení pro tvořivou dramatiku., 1994.
  • Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Grada, 2008.
  • Water, M. van de, McAvoy, M., & Hunt, K. Drama and education: performance methodologies for teaching and learning. Routledge, Taylor & Francis Group., 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr