Předmět: Škola a rodina

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Škola a rodina
Kód předmětu USP/UK4SR
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
  • Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vztah školy a rodiny - charakteristika. - Účastníci vztahu MŠ a rodiny: rodina, rodiče, rodičovství. - Účastníci vztahu MŠ a rodiny: učitelky, děti. - Roviny vztahu MŠ a rodiny (personální a organizační). - Historie a současnost vztahu MŠ a rodiny u nás a ve světě. - Argumenty pro rozvoj vztahu MŠ a rodiny. - Sporné aspekty vztahů MŠ a rodiny. - Specifika vztahu MŠ a rodiny v preprimárním a primárním vzdělávání. - Nástup do základní školy jako specifická agenda spolupráce MŠ a rodiny. - Formy spolupráce MŠ a rodiny. - Typy rodičů podle jejich vztahů ke škole s ohledem na podmínky MŠ. - Komunikace - základ vztahů školy a rodiny. - Rozhovor: učitelka - rodič. Třídní schůzka - setkání s rodiči. - Rodičovské sdružení, European Parents Asociation (EPA), EDUin, Rodiče vítáni.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Práce studentů ve dvojicích
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 23 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit základní pojmy v oblasti spolupráce rodiny a školy
vysvětlit základní pojmy v oblasti spolupráce rodiny a školy
charakterizovat základní aktéry spolupráce rodiny a školy
charakterizovat základní aktéry spolupráce rodiny a školy
definovat jednotlivé formy spolupráce rodiny a školy
definovat jednotlivé formy spolupráce rodiny a školy
reflektovat všechny souvislosti, které kvalitu vztahu rodiny a školy determinují
reflektovat všechny souvislosti, které kvalitu vztahu rodiny a školy determinují
komplexně vysvětlit souvislosti v edukační realitě mateřské školy
komplexně vysvětlit souvislosti v edukační realitě mateřské školy
Odborné dovednosti
uplatňovat individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám
uplatňovat individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám
pojednat o vztahu školy a rodiny
pojednat o vztahu školy a rodiny
volit typ spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny
volit typ spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné
efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné
vysvětlovat rodičům, které aktivity domácí práce dětem prospívají
vysvětlovat rodičům, které aktivity domácí práce dětem prospívají
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Práce studentů ve dvojicích
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Příprava a přednes prezentace
Písemná zkouška
Rozbor portfolia studenta
Příprava a přednes prezentace
Kolokvium
Kolokvium
Doporučená literatura
  • Lažová, L. Mateřská škola komunikuje s rodiči.. Praha: Portál., 2013.
  • Majerčíková, J., & Šuhajová, Z. "Mám pre teba dve správy: dobrú i zlú, ktorú chceš počuť skôr?" stratégie dieťaťa- žiaka v komunikácii rodiny a primárnej školy.. e-Pedagogium, 1(4), 76-88., 2014.
  • Majerčíková, J. et al. Profesijná zdatnosť (self-efficacy) študentov učiteľstva a učiteľov spolupracovať s rodičmi.. Bratislava: Vydavateľstvo UK., 2012.
  • Majerčíková, J. Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania, Studia Paedagogica, 20(1), 29-44. 2015.
  • MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002.
  • Rabušicová, M. et al. Škola a (versus) rodina.. Brno: MU., 2004.
  • Štech, S., & Viktorová, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 57-93, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr