|
Vyučující
|
-
Plisková Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vztah školy a rodiny - charakteristika. - Účastníci vztahu MŠ a rodiny: rodina, rodiče, rodičovství. - Účastníci vztahu MŠ a rodiny: učitelky, děti. - Roviny vztahu MŠ a rodiny (personální a organizační). - Historie a současnost vztahu MŠ a rodiny u nás a ve světě. - Argumenty pro rozvoj vztahu MŠ a rodiny. - Sporné aspekty vztahů MŠ a rodiny. - Specifika vztahu MŠ a rodiny v preprimárním a primárním vzdělávání. - Nástup do základní školy jako specifická agenda spolupráce MŠ a rodiny. - Formy spolupráce MŠ a rodiny. - Typy rodičů podle jejich vztahů ke škole s ohledem na podmínky MŠ. - Komunikace - základ vztahů školy a rodiny. - Rozhovor: učitelka - rodič. Třídní schůzka - setkání s rodiči. - Rodičovské sdružení, European Parents Asociation (EPA), EDUin, Rodiče vítáni.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Práce studentů ve dvojicích
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 23 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 7 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| vysvětlit základní pojmy v oblasti spolupráce rodiny a školy |
| vysvětlit základní pojmy v oblasti spolupráce rodiny a školy |
| charakterizovat základní aktéry spolupráce rodiny a školy |
| charakterizovat základní aktéry spolupráce rodiny a školy |
| definovat jednotlivé formy spolupráce rodiny a školy |
| definovat jednotlivé formy spolupráce rodiny a školy |
| reflektovat všechny souvislosti, které kvalitu vztahu rodiny a školy determinují |
| reflektovat všechny souvislosti, které kvalitu vztahu rodiny a školy determinují |
| komplexně vysvětlit souvislosti v edukační realitě mateřské školy |
| komplexně vysvětlit souvislosti v edukační realitě mateřské školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| uplatňovat individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám |
| uplatňovat individualizovaný přístup ve vztahu k rodinám |
| pojednat o vztahu školy a rodiny |
| pojednat o vztahu školy a rodiny |
| volit typ spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny |
| volit typ spolupráce, který nejlépe vyhovuje potřebám a možnostem rodiny |
| efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné |
| efektivně komunikovat s rodiči tak, aby bylo pro rodiče vše srozumitelné |
| vysvětlovat rodičům, které aktivity domácí práce dětem prospívají |
| vysvětlovat rodičům, které aktivity domácí práce dětem prospívají |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Příprava a přednes prezentace |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Příprava a přednes prezentace |
| Kolokvium |
| Kolokvium |
|
Doporučená literatura
|
-
Epstein, J. L. School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools. Westview Press, a Member of the Perseus Books Group, 2011.
-
Kampichler, M., Dvořáčková, J., & Jarkovská, L. Choosing the right kindergarten: Parents' reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs. Journal of Pedagogy, 9(2), 9-32. 2018.
-
Majerčíková, J., & Rebendová, A. Edukace v mateřské škole v perspektivě rodičů vysokoškoláků. E-pedagogium, III/2017, 65-77. 2017.
-
Morgan, N. S. Engaging families in schools: practical strategies to improve parental involvement. Routledge, Taylor & Francis Group, 2017.
-
Smetáčková, I. Škola jako téma rozhovorů mezi dětmi a rodiči. Studia paedagogica, 16(2), 9-26. 2011.
-
Syslová, Z. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Wolters Kluwer, 2016.
|