Předmět: Pohybové hry v MŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Pohybové hry v MŠ
Kód předmětu USP/UK4PH
Organizační forma výuky Cvičení + Řízené konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
  • Božik Roman, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Význam a objasnění pojmu volné pohybové aktivity. - Rozvíjení kladných stránek osobnosti dětí a vliv pohybu na ovládání chování dítěte. - Výchova k trpělivosti, ohleduplnosti a úctě k přátelům, utváření smyslu pro čestné sportovní zápolení, utváření dovednosti smířit se s prohrou. - Pěstování návyků vedoucích k pravidelnému otužování. - Hygiena prostředí. - Péče o správné držení těla dětí. - Význam postupného zvyšování fyziologického účinku a přiměřeného zařazování dechových a relaxačních cvičení. - Slaďování pohybu dětí s hudbou. - Upevňování pravolevé orientace a celkové orientace v prostoru a v rovině. - Chyby pohybového aparátu. - Zdravotní zásady při organizování jednotlivých činností s dětmi. - Motivace dětí k pohybu. - Bezpečné hraní. - Zásobník her.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní)
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat zdraví, volní pohybové aktivity, pravolevou orientaci a celkovou orientaci v prostoru a v rovině
definovat zdraví, volní pohybové aktivity, pravolevou orientaci a celkovou orientaci v prostoru a v rovině
analyzovat obsah předmětu pohybové hry
analyzovat obsah předmětu pohybové hry
pojmenovat jednotlivé chyby pohybového aparátu
pojmenovat jednotlivé chyby pohybového aparátu
popsat, co je to bezpečné hraní a pojmenovat, co je to hygiena prostředí
popsat, co je to bezpečné hraní a pojmenovat, co je to hygiena prostředí
popsat inovativní strategie a principy zdravého pohybu pro život a péči o zdraví
popsat inovativní strategie a principy zdravého pohybu pro život a péči o zdraví
Odborné dovednosti
vybrat a aplikovat vhodné zdravotně pohybové aktivity
vybrat a aplikovat vhodné zdravotně pohybové aktivity
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině
spolupracovat na tvorbě seminární práce ve skupině
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině
prezentovat svou práci interaktivním způsobem studijní skupině
vyhledat informace o zdravém pohybu z odborných zdrojů
vyhledat informace o zdravém pohybu z odborných zdrojů
provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou podpory zdraví
provést rozbor odborných článků zabývajících se problematikou podpory zdraví
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Borová, B. Míče, míčky a hry s nimi.. Praha: Portál, 2001.
  • Galloway, J. Děti v kondici.. Praha: Grada, 2007.
  • Mazal, F. Pohybové hry a hraní. 1. vyd.. Olomouc: Hanex., 2000.
  • Miňová, M. Pohybový program pre deti materských škôl.. Prešov: Rokus., 2003.
  • Neuman, J. Nejlepší hry do kapsy.. Praha: Portál, 2014.
  • Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: UTB ve Zlíně., 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr