Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Profese, semiprofese - analýza pojmu. - Chůva nebo učitel/ka. Trendy v směrování profesní přípravy odborníků, kteří pracují s dětmi předškolního věku. - Profesní identita - analýza pojmu. - Profesionalizace a její fáze. - Začínající učitel mateřské školy v praxi. - Výzkumy zaměřené na sledování profesní identity učitelů. - Profesní identita učitele mateřské školy. - Rozdíly v profesních drahách učitelů mateřských a učitelů základních škol. - Mateřská škola jako instituce, ve které učitel realizuje akční výzkum. - Profesní příprava učitelů mateřských škol v ČR. - Analýza systému profesní přípravy učitelů mateřských škol v zahraničí. - Profesní kariéra učitele mateřské školy. - Kariérní plánování učitelů mateřských škol. - Kariérní systém v ČR. Srovnání se zeměmi EU.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vysvětlit pojmy profese, semiprofese v kontextu učitelství |
vysvětlit pojmy profese, semiprofese v kontextu učitelství |
definovat profesní identitu učitele |
definovat profesní identitu učitele |
popsat profesionalizaci a její fáze |
popsat profesionalizaci a její fáze |
vysvětlit systém profesní přípravy učitelů v ČR i v zahraničí |
vysvětlit systém profesní přípravy učitelů v ČR i v zahraničí |
popsat aktuální výzkumná témata problematiky profesního vývoje a profesní identity učitele |
popsat aktuální výzkumná témata problematiky profesního vývoje a profesní identity učitele |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické znalosti do praxe učitele v mateřské škole |
aplikovat teoretické znalosti do praxe učitele v mateřské škole |
analyzovat kariérní systém u nás a v zahraničí |
analyzovat kariérní systém u nás a v zahraničí |
analyzovat profesní dráhu a profesní vývoj učitelů na praktických příkladech |
analyzovat profesní dráhu a profesní vývoj učitelů na praktických příkladech |
získávat další odborné znalosti týkající se profesní identity učitelů mateřských škol |
získávat další odborné znalosti týkající se profesní identity učitelů mateřských škol |
zahrnout vlastní úvahy do problematiky profesionalizace |
zahrnout vlastní úvahy do problematiky profesionalizace |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: UTB ve Zlíně., 2014.
-
Majerčíková, J. et al. Předškolní edukace a dítě.. Zlín: FHS UTB., 2015.
-
Prout, A. The Future of Childhood. Towards the Interdisciplinary Study of Children.. Oxon: RoutledgeFalmer., 2005.
-
Wiegerová, A. & Gavora, P. Proč chci být učitelkou mateřské školy? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24 (4), 510-534.. 2014.
-
Wiegerová, A. et al. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula.. Zlín: UTB ve Zlíně., 2015.
|