Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. - Charakteristika oboru a předmět sociální psychologie. - Metody sociální psychologie. - Osobnost z pohledu sociální psychologie. - Já v kontextu sociální situace. - Socializace a humanizace člověka. - Sociální učení. - Sociální kognice; atribuce, atribuční procesy. - Sociální skupina, rodina a školní třída jako sociální skupina. - Postoje a jejich utváření. - Formy mezilidské interakce, agrese. - Zátěžové situace. - Sociální komunikace. - Možnosti zjišťování vztahů ve třídě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
znát předmět a cíle sociální psychologie |
znát předmět a cíle sociální psychologie |
definovat pojmy já, jáství a orientuje se v procesu vývoje já |
definovat pojmy já, jáství a orientuje se v procesu vývoje já |
popsat proces socializace ve školním i mimoškolním prostředí |
popsat proces socializace ve školním i mimoškolním prostředí |
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení |
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení |
definovat pojmy sociální kognice, atribuce a zná atribuční procesy |
definovat pojmy sociální kognice, atribuce a zná atribuční procesy |
popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny |
popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny |
definuje pojmy sociální komunikace a sociální interakce |
definuje pojmy sociální komunikace a sociální interakce |
popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů |
popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlit předmět a cíle sociální psychologie |
vysvětlit sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlit předmět a cíle sociální psychologie |
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách |
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách |
identifikovat typy sociálních skupin a objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny |
identifikovat typy sociálních skupin a objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny |
užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě |
užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě |
volit vhodné komunikační strategie |
volit vhodné komunikační strategie |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Ústní zkouška |
Známkou |
Ústní zkouška |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy (2., přepracované a doplněné vydání).. Praha: Grada, 2015.
-
Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. Social psychology (Seventh edition).. Harlow: Pearson, 2014.
-
Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata (2. přeprac. vyd.).. Praha: Karolinum, 2003.
-
Komárková, R., Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik.. Praha: Grada., 2001.
-
Pacholík, V., Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií., 2015.
-
Řezáč, J. Sociální psychologie.. Brno: Paido, 1998.
-
Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie I.. Praha: Portál, 1998.
-
SLATER, L. Pandořina skříňka: nejvýznamnější psychologické experimenty dvacátého století. Praha: Argo, 2008.
-
Výrost, J., & Slaměník, I. Sociální psychologie (2., přeprac. a rozš. vyd.).. Praha: Grada, 2008.
|