Předmět: Sociální psychologie

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Sociální psychologie
Kód předmětu USP/UK3SP
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. - Charakteristika oboru a předmět sociální psychologie. - Metody sociální psychologie. - Osobnost z pohledu sociální psychologie. - Já v kontextu sociální situace. - Socializace a humanizace člověka. - Sociální učení. - Sociální kognice; atribuce, atribuční procesy. - Sociální skupina, rodina a školní třída jako sociální skupina. - Postoje a jejich utváření. - Formy mezilidské interakce, agrese. - Zátěžové situace. - Sociální komunikace. - Možnosti zjišťování vztahů ve třídě.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 45 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
znát předmět a cíle sociální psychologie
znát předmět a cíle sociální psychologie
definovat pojmy já, jáství a orientuje se v procesu vývoje já
definovat pojmy já, jáství a orientuje se v procesu vývoje já
popsat proces socializace ve školním i mimoškolním prostředí
popsat proces socializace ve školním i mimoškolním prostředí
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení
definovat pojmy sociální kognice, atribuce a zná atribuční procesy
definovat pojmy sociální kognice, atribuce a zná atribuční procesy
popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny
popsat pojem sociální skupina, její znaky; popsat rodinu a školu jako sociální skupiny
definuje pojmy sociální komunikace a sociální interakce
definuje pojmy sociální komunikace a sociální interakce
popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů
popsat postupy zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě včetně jejich přínosů a limitů
Odborné dovednosti
vysvětlit sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlit předmět a cíle sociální psychologie
vysvětlit sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlit předmět a cíle sociální psychologie
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách
identifikovat typy sociálních skupin a objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny
identifikovat typy sociálních skupin a objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny
užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě
užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě
volit vhodné komunikační strategie
volit vhodné komunikační strategie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Známkou
Ústní zkouška
Známkou
Ústní zkouška
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Doporučená literatura
  • Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy (2., přepracované a doplněné vydání).. Praha: Grada, 2015.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. Social psychology (Seventh edition).. Harlow: Pearson, 2014.
  • Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata (2. přeprac. vyd.).. Praha: Karolinum, 2003.
  • Komárková, R., Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik.. Praha: Grada., 2001.
  • Pacholík, V., Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií., 2015.
  • Řezáč, J. Sociální psychologie.. Brno: Paido, 1998.
  • Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie I.. Praha: Portál, 1998.
  • SLATER, L. Pandořina skříňka: nejvýznamnější psychologické experimenty dvacátého století. Praha: Argo, 2008.
  • Výrost, J., & Slaměník, I. Sociální psychologie (2., přeprac. a rozš. vyd.).. Praha: Grada, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr