|
Vyučující
|
-
Tirpáková Anna, prof. RNDr. CSc.
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Příprava na vstup do ZŠ z pohledu matematických představ. Cíle předmatematické výchovy. 2. Rozvoj matematických představ u dětí předškolního věku. Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro PV z pohledu matematických představ. 3. Rozvoj prvotních představ o výrocích - pravdivostní hodnota výroku, složené výroky, výrokové operace. Myšlenkové mapy - propojování poznatků. Práce s otázkou a odpovědí. Argumentace v MŠ. Číslo a číslice. 4. Znázornění množin, vlastnosti operací s množinami, zaznamenání a identifikaci prvků v množině. Vzájemná ekvivalence množin. Rozvíjení procesů porovnávání a třídění. 5. Logické a prelogické myšlení. Hlavolamy. Proces uvažování a usuzování. 6. Pojmotvorný proces - Pojmy související s přirozeným číslem a metody jejich rozvoje. Propedeutika číselných operací v kontextových úlohách. 7. Role čísla v realitě. Kvantita určitá a neurčitá. 8. Zobrazení, vlastnosti zobrazení. Proces přiřazování. 9. Rozvoj prvotních představ o relacích - binární relace, určení binární relace. Třídění, uspořádání, relace ekvivalence, Lineární uspořádání, Ostré lineární uspořádání. 10. Orientace v rovině - Rovinné útvary v předškolním vzdělávání, shodnosti v rovině, skládání a rozklad rovinných útvarů, skládání papíru, orientace v rovině, čáry v rovině, uzavřená a otevřená čára, rovinné labyrinty. 11. Názornost při rozvoji matematických představ. 12. Orientace v prostoru, Rozvoj prostorové představivosti, hledání cesty. 13. Přechod z rovinné do prostorové geometrie. 14. Činnosti souvisící s měřením, práce v terénu. Propedeutika míry. Prvky kombinatoriky a prvky statistiky v hrách a jiných aktivitách pro děti předškolního věku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 45 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| komplexně vysvětlit význam předmatematické přípravy pro děti předškolního věku |
| komplexně vysvětlit význam předmatematické přípravy pro děti předškolního věku |
| popsat základní oblasti matematických představ |
| popsat základní oblasti matematických představ |
| definovat užívané metody při rozvoji předmatematických představ u dětí předškolního věku |
| definovat užívané metody při rozvoji předmatematických představ u dětí předškolního věku |
| charakterizovat základní teoretické přístupy pro rozvoj předmatematických představ |
| charakterizovat základní teoretické přístupy pro rozvoj předmatematických představ |
| definovat význam orientace v rovině a v prostoru pro předškolní edukaci |
| definovat význam orientace v rovině a v prostoru pro předškolní edukaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat řízenou činnost na základě vhodně stanovených cílů |
| realizovat řízenou činnost na základě vhodně stanovených cílů |
| navrhnout didaktické činnosti pro rozvoj předmatematických představ u dětí předškolního věku |
| navrhnout didaktické činnosti pro rozvoj předmatematických představ u dětí předškolního věku |
| užít vhodné didaktické strategie při realizaci pedagogické praxe |
| užít vhodné didaktické strategie při realizaci pedagogické praxe |
| zdůvodnit vybraný didaktický přístup při realizaci didaktické činnosti |
| zdůvodnit vybraný didaktický přístup při realizaci didaktické činnosti |
| reflektovat vlastní didaktický přístup |
| reflektovat vlastní didaktický přístup |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Praktické procvičování |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Známkou |
| Známkou |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza výkonů studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza výkonů studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání..
-
Ficová, L., & Žilková, K. Mentálne mapy ako prostriedok integrácie obsahu primárneho matematického vzdelávania.. Prešov: Vydavateľstvo PdF Prešov., 2012.
-
Gerová, Ľ. Propedeutika matematiky a počiatočné matematické predstavy.. Banská Bystrica: PdF, Mateja Bela., 2007.
-
Hejný, M., & Kuřina, F. Dítě, škola a matematika.. Praha: Portál, 2001.
-
Lietavcová, M., & Lišková, H. Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí. Raabe, 2018.
-
Pártová, E., & Židek, O. Príručka k príprave na súbornú skúšku z matematiky.. Bratislava: PdF UK., 1993.
-
Polák, J. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně.. Plzeň: Fraus, 2016.
-
Uherčíková, V., & Haverlík, I. K. Pracovné listy na rozvíjanie matematických predstáv u detí v MŠ a v ZŠ.. Bratislava: Dony., 2007.
|