|
Vyučující
|
-
Trusinová Ludmila, Mgr. PhD.
-
Koutná Yvona, Mgr.
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
-
Polách Martin, Mgr. et Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Poznávání, vzdělávání, výchova, učení. - Přírodovědné poznávání, přírodovědné vzdělávání. Analýza pojmů. - Cílové preference přírodovědného vzdělávání v mateřských školách. - Kurikulum, jeho možné chápání a proměny ve školství ve vztahu k přírodovědnému vzdělávání. - Cíle vzdělávání - taxonomie a jejich aplikace v přírodovědném vzdělávání. - Obsah vzdělávání v MŠ. - Alternativní koncepce přírodovědného vzdělávání - Koncepce vzdělávání pro generaci Alfa s využitím badatelských principů učení se v mateřské škole. - Dětské prekoncepty a nahlížení na jejich využití. - Agency, dětské aktérství v přírodovědném vzdělávání. - Přírodovědná gramotnost a její měření v mezinárodním kontextu. - Experimenty a jejich využití v mateřské škole. - Projektové vyučování v přírodovědném poznávání. - Skupinové a kooperativní vyučování jako základ pro uchopení přírodovědných jevů. - Princip transdisciplinarity v podmínkách didaktického uchopení obsahu vzdělávání v předškolním věku.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Exkurze
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 42 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata |
| analyzovat proces poznávání a vzdělávání v předškolním věku s důrazem na přírodovědná témata |
| vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol |
| vysvětlit principy koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol |
| definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole |
| definovat didaktické kategorie specifické pro přírodovědné vzdělávání v mateřské škole |
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole |
| popsat inovační strategie v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole |
| definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
| definovat přírodovědnou gramotnost jako teoretický konstrukt |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku |
| navrhnout činnosti v duchu koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání pro děti předškolního věku |
| aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky |
| aplikovat do návrhu znalosti z oblasti základů zoologie, biologie, botaniky |
| realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku |
| realizovat badatelské činnosti s dětmi předškolního věku |
| spolupracovat na projektové práci ve skupině |
| spolupracovat na projektové práci ve skupině |
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy |
| analyzovat odborné texty zabývající se přírodovědným vzděláváním v prostředí mateřské školy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Zpracování prezentace |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Známkou |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Pedagogika, Komenský, e-Pedagogium.
-
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa.. Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2020. ISBN 978-80-7454-934-2.
-
Škoda, J., & Doulík, P. Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení.. Praha: Grada., 2011.
-
WIEGEROVÁ, A. Rozvoj přírodovědné gramotnosti v předškolním věku - bezobratlovci I. část. Distanční studijní opora. Zlín, 2012.
|