Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šťastná Michaela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení vývojové psychologie. - Historický přehled a významní představitelé vývojové psychologie. - Pojem vývoj, obecné znaky a zákonitosti psychického vývoje. - Teorie připoutání. - Kognitivní vývoj; vývoj charakteru a morálky. - Prenatální vývoj, porod a rizika s ním spojená, plasticita vývoje a resilience. - Novorozenecké období. Kojenecké období. - Období batolete. - Charakteristika předškolního období. - Psychologie dětské hry; vývoj dětské kresby. - Psychologická problematika vstupu dítěte do školy, školní zralost. - Školní věk, období dospívání. Období adolescence. - Dospělost; partnerství, manželství, rodičovství. - Období stáří, umírání, smrt; typické degenerativní změny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Zážitková (sebezkušenostní)
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
definovat vývojovou psychologii a její vztah k pedagogice |
definovat vývojovou psychologii a její vztah k pedagogice |
popsat vývoj, jeho mechanismy a zákonitosti |
popsat vývoj, jeho mechanismy a zákonitosti |
vysvětlit teorie vývoje (dle S. Freuda, E. Eriksona, J. Piageta, L. Kohlberga) |
vysvětlit teorie vývoje (dle S. Freuda, E. Eriksona, J. Piageta, L. Kohlberga) |
popsat specifika vývojových období |
popsat specifika vývojových období |
popsat vývojové změny typické pro předškolní věk na kognitivní, tělesné, psychomotorické, sociální a emoční úrovni |
popsat vývojové změny typické pro předškolní věk na kognitivní, tělesné, psychomotorické, sociální a emoční úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické znalosti z vývojové psychologie do praxe učitele v mateřské škole |
aplikovat teoretické znalosti z vývojové psychologie do praxe učitele v mateřské škole |
zohledňovat stupeň vývoje v práci s dítětem |
zohledňovat stupeň vývoje v práci s dítětem |
odhadnout stupeň vývoje charakteru a morálky dítěte |
odhadnout stupeň vývoje charakteru a morálky dítěte |
aplikovat prvky teorií vývoje (S. Freud, E. Erikson, J. Piaget, L. Kohlberg) při práci s dětmi |
aplikovat prvky teorií vývoje (S. Freud, E. Erikson, J. Piaget, L. Kohlberg) při práci s dětmi |
odhadnout školní zralost a připravenost dítěte |
odhadnout školní zralost a připravenost dítěte |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Erikson, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál, 2015.
-
Matějček, Z., & Dytrych, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist - žárlivost, nevěra a rozvod - nový partner v rodině, nevlastní sourozenci - vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002.
-
Matějček, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: UTB ve Zlíně, 2016.
-
Piaget, J., & Inhelder, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014.
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2014.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2021.
-
Vygotskij, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004.
|