|
Vyučující
|
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
-
Deutscherová Beáta, PhDr. MBA
|
|
Obsah předmětu
|
- Problematika i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu. - Pravěk - pravěká malba, první sochařská díla, paleolitické památky. - Egypt - architektura, sochařství, malířství. - Řecko, Řím - architektura, sochařství, malířství. - Gotika. - Renesance, manýrismus - architektura, sochařství, malířství. - Baroko - architektura, sochařství, malířství. - Umění 19. století - klasicismus, romantismus, realismus, impresionismus. - Moderna - kubismus, futurismus, dadaismus, surrealismus, expresionismus. - Orientace ve výtvarném umění a památkách v České republice. - Výtvarná kultura, výtvarné umění. - Cíl a obsah výtvarného umění. - Komunikace v umění; vizuální znakové prostředky v umění. - Umění, výtvarné umění v životě dítěte.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání) |
| definovat základní pojmy (umění, výtvarné umění, vizuální vnímání) |
| popsat problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu |
| popsat problematiku i přehled dějin umění, výtvarné kultury pro výtvarnou výchovu |
| popsat cíl a obsah výtvarného umění |
| popsat cíl a obsah výtvarného umění |
| vysvětlit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
| vysvětlit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
| popsat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
| popsat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu |
| aktivně užívat odbornou terminologii ve svém projevu |
| aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu |
| aplikovat poznatky z teorie dějin výtvarné kultury a výtvarného umění do výchovně vzdělávacího procesu |
| zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
| zhodnotit význam umění, výtvarného umění v životě dítěte |
| rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
| rozpoznat výtvarné umění a vybrané památky v České republice |
| vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti předškolního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním |
| vytvořit návrh edukačních aktivit pro děti předškolního věku za využití poznatků z dějin výtvarného umění a výchovy uměním |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
BERNARDOVÁ, E. Moderní umění. Praha, 2001.
-
Francová, P. J. Úvod do umění nových médií. MU Brno. 2021.
-
GOODMAN, N. Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007.
-
Uhl Skřivánová, V. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. 2014.
|