|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Dějiny tělesné kultury. - Vývoj teorie a praxe tělesné kultury a jejich základních prostředků (tělesných cvičení) od nejstarších dob až po současnost. - Tělesná kultura jako specifická součást kulturní společnosti. - Olympijské hry. - Cvičení bez nářadí. - Cvičení na nářadí (visy, šplh, klony, skoky, cvičení s náčiním). - Švédský systém - zdravotní zaměření a léčebná gymnastika. - Sport jako biologicko-sociální fenomén a společenský jev. - YMCA (Young men's Christian association). - Pierre de Fredi de Coubertin. - Sokolské hnutí. - Skautské hnutí. - Rozvoj tělovýchovných věd a zvyšující se podíl vědeckotechnického pokroku na růst sportovní výkonnosti a zdatnosti. - Význam a smysl sportu v životě člověka a společnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat tělesnou kulturu |
| charakterizovat tělesnou kulturu |
| popsat vývoj tělesné kultury |
| popsat vývoj tělesné kultury |
| vysvětlit rozvoj tělovýchovných věd a jejich vliv na růst sportovní výkonnosti a zdatnosti |
| vysvětlit rozvoj tělovýchovných věd a jejich vliv na růst sportovní výkonnosti a zdatnosti |
| popsat zdravotní zaměření tělesné výchovy a léčebnou gymnastiku po vzoru švédského systému |
| popsat zdravotní zaměření tělesné výchovy a léčebnou gymnastiku po vzoru švédského systému |
| vyjmenovat tělovýchovné organizace zahrnující sport mládeže |
| vyjmenovat tělovýchovné organizace zahrnující sport mládeže |
| Odborné dovednosti |
|---|
| užívat základní pojmy tělesné kultury |
| užívat základní pojmy tělesné kultury |
| stanovit význam a smysl sportu v životě člověka |
| stanovit význam a smysl sportu v životě člověka |
| aplikovat názvosloví tělesných cvičení bez nářadí |
| aplikovat názvosloví tělesných cvičení bez nářadí |
| aplikovat názvosloví tělesných cvičení na nářadí |
| aplikovat názvosloví tělesných cvičení na nářadí |
| provést porovnání zdatnosti a výkonnosti |
| provést porovnání zdatnosti a výkonnosti |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Individuální práce studentů |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Známkou |
| Známkou |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Blecking, D., & Waic, M. Odraz středoevropských minoritních kultur ve sportu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2009.
-
Božik, R. Základy tělesné kultury. Distanční studijní opora. Zlín: UTB ve Zlíně, 2018.
-
Demetrovič, E. et al. Encyklopedie tělesné kultúry /a-o/. Praha: Olympia, 1988.
-
Grexa, J. Olympizmus a Olympijské hry. Bratislava: Metodické centrum, 2001.
-
Perútka, J. et al. Dejiny telesnej kultury. Bratislava: SPN, 1988.
-
Sommer, J. Dějiny sportu. Sporty našich předků. Praha: Fontána, 2003.
|