|
Vyučující
|
-
Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním. - Gramotnost jako schopnost a dovednost. - Předpoklady pro budoucí čtení a psaní. - Faktory ovlivňující gramotnost dítěte. - Rozvoj řeči a všech forem komunikace dítěte. - Současné trendy rozvoje gramotnosti: standardní směry. - Současné trendy rozvoje gramotnosti: alternativní směry. - Možnosti a meze rozvoje gramotnosti u dítěte ve škole a rodině. - Technika čtení a čtení s porozuměním. - Rozvoj grafomotoriky dítěte. - Spontánní písemná produkce dětí předškolního věku. - Rozvoj zájmu o čtení a o knihy. - Akce na podporu čtení a čtenářství. - Podnětné prostředí v mateřské škole.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Praktické procvičování, Individuální práce studentů
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 18 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat pojem gramotnost |
| popsat pojem gramotnost |
| popsat faktory ovlivňující gramotnost dítěte |
| popsat faktory ovlivňující gramotnost dítěte |
| popsat různé techniky čtení a čtení s porozuměním |
| popsat různé techniky čtení a čtení s porozuměním |
| definovat současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní |
| definovat současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní |
| vyjmenovat akce na podporu čtení a čtenářství |
| vyjmenovat akce na podporu čtení a čtenářství |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětlit pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním |
| vysvětlit pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním |
| analyzovat faktory ovlivňující gramotnost dítěte |
| analyzovat faktory ovlivňující gramotnost dítěte |
| rozlišit různé techniky čtení na praktických příkladech |
| rozlišit různé techniky čtení na praktických příkladech |
| navrhnout činnosti podporující rozvoj počáteční gramotnosti v mateřské škole |
| navrhnout činnosti podporující rozvoj počáteční gramotnosti v mateřské škole |
| hodnotit současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní - znát přínos a specifika |
| hodnotit současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní - znát přínos a specifika |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Známkou |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
| Analýza edukačního materiálu |
| Známkou |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
DOLEŽALOVÁ, J. (ed). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové, 2001.
-
GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava, 2003.
-
MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.
-
OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003.
-
Selmi, A. M., Gallagher, R. J., & Mora-Flores, E. R. Early childhood curriculum for all learners: integrating play and literacy activities. Los Angeles: Sage, 2015.
-
Šmardová, V., & Bednářová, J. Diagnostika dítěte předškolního věku. Praha: Edika, 2011.
-
TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999.
-
Tomášková, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015.
|