Předmět: Rozvoj počáteční gramotnosti v MŠ

» Seznam fakult » FHS » USP
Název předmětu Rozvoj počáteční gramotnosti v MŠ
Kód předmětu USP/UK2RP
Organizační forma výuky Konzultace + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
  • Vašíková Jana, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
- Pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním. - Gramotnost jako schopnost a dovednost. - Předpoklady pro budoucí čtení a psaní. - Faktory ovlivňující gramotnost dítěte. - Rozvoj řeči a všech forem komunikace dítěte. - Současné trendy rozvoje gramotnosti: standardní směry. - Současné trendy rozvoje gramotnosti: alternativní směry. - Možnosti a meze rozvoje gramotnosti u dítěte ve škole a rodině. - Technika čtení a čtení s porozuměním. - Rozvoj grafomotoriky dítěte. - Spontánní písemná produkce dětí předškolního věku. - Rozvoj zájmu o čtení a o knihy. - Akce na podporu čtení a čtenářství. - Podnětné prostředí v mateřské škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Praktické procvičování, Individuální práce studentů
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 7 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat pojem gramotnost
popsat pojem gramotnost
popsat faktory ovlivňující gramotnost dítěte
popsat faktory ovlivňující gramotnost dítěte
popsat různé techniky čtení a čtení s porozuměním
popsat různé techniky čtení a čtení s porozuměním
definovat současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní
definovat současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní
vyjmenovat akce na podporu čtení a čtenářství
vyjmenovat akce na podporu čtení a čtenářství
Odborné dovednosti
vysvětlit pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním
vysvětlit pojem gramotnost v kontextu pedagogickém, psychologickém, lingvistickém a sociokulturním
analyzovat faktory ovlivňující gramotnost dítěte
analyzovat faktory ovlivňující gramotnost dítěte
rozlišit různé techniky čtení na praktických příkladech
rozlišit různé techniky čtení na praktických příkladech
navrhnout činnosti podporující rozvoj počáteční gramotnosti v mateřské škole
navrhnout činnosti podporující rozvoj počáteční gramotnosti v mateřské škole
hodnotit současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní - znát přínos a specifika
hodnotit současné trendy rozvoje gramotnosti - standardní/alternativní - znát přínos a specifika
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Známkou
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza edukačního materiálu
Známkou
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • DOLEŽALOVÁ, J. (ed). Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové, 2001.
  • GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava, 2003.
  • MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.
  • OPRAVILOVÁ, E. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003.
  • Selmi, A. M., Gallagher, R. J., & Mora-Flores, E. R. Early childhood curriculum for all learners: integrating play and literacy activities. Los Angeles: Sage, 2015.
  • Šmardová, V., & Bednářová, J. Diagnostika dítěte předškolního věku. Praha: Edika, 2011.
  • TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999.
  • Tomášková, I. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr