|
Vyučující
|
-
Božik Roman, PhDr. Ph.D.
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Teoretické vymezení oboru, zasazení do systému věd. - Herní zásady psychomotorických aktivit. - Seznamovací hry. - Hry s psychomotorickým padákem. - Hry s novinovými listy. - Hry s jogurtovými kelímky. - Hry s víčky od PET lahví. - Hry s dekami. - Hry s nafukovacími balónky. - Hry na rozvoj senzomotoriky, svalové napětí a uvolnění. - Hry se speciálními psychomotorickými pomůckami. - Jednoduché relaxační a masážní činnosti. - Kontaktní hry pro rozvíjení sociálních dovedností dětí. - Hry uplatňující mezipředmětové vztahy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| znát pojetí psychomotoriky jako systému pohybových aktivit jako prostředku k odpovědné výchově jedince |
| znát pojetí psychomotoriky jako systému pohybových aktivit jako prostředku k odpovědné výchově jedince |
| vyjmenovat herní zásady psychomotorických činností |
| vyjmenovat herní zásady psychomotorických činností |
| popsat obecné metodické zásady pro uplatňování psychomotorických činností |
| popsat obecné metodické zásady pro uplatňování psychomotorických činností |
| popsat stavbu psychomotorické lekce |
| popsat stavbu psychomotorické lekce |
| vyjmenovat netradiční pomůcky využitelné v psychomotorice |
| vyjmenovat netradiční pomůcky využitelné v psychomotorice |
| Odborné dovednosti |
|---|
| užívat formujícího efektu psychomotorických aktivit pro působení na psychiku žáka |
| užívat formujícího efektu psychomotorických aktivit pro působení na psychiku žáka |
| užívat psychomotorických aktivit jako kompenzace výkonově orientovaných pohybových činností |
| užívat psychomotorických aktivit jako kompenzace výkonově orientovaných pohybových činností |
| připravit lekci psychomotorických aktivit s daným cílem |
| připravit lekci psychomotorických aktivit s daným cílem |
| aplikovat herní zásady psychomotorických aktivit |
| aplikovat herní zásady psychomotorických aktivit |
| reflektovat průběh psychomotorických aktivit |
| reflektovat průběh psychomotorických aktivit |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza seminární práce |
| Rozbor portfolia studenta |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Blahutková, M., Klenková, J., & Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
-
BLAHUTKOVÁ, M. Psychomotorika. Brno, MU PF, 2007.
-
Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: [tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Praha: Portál, 2011.
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: UTB ve Zlíně, 2016.
-
Pacholík, V. Psychomotorika. Distanční studijní opora. z, 2018.
-
Zimmer, R. Handbuch der Psychomotorik: Theorie und Praxis der psychomotorischen Förderung von Kindern. Freiburg: Herder, 2012.
-
Zimmer, R. Sport und Spiel im Kindergarten. Aachen: Meyer & Meyer Verlag, 2015.
|